Aalsmeer, Mijdrecht, Nieuwkoop - Ruim 33.000 Nederlandse beroepschauffeurs hebben tot en met 2013 al aan de Code 95-nascholingsplicht voldaan. Zo’n 153.000 chauffeurs waren vóór 1 januari 2014 bezig met de nascholing en hadden op dat moment een of meerdere nascholingsdagen op hun naam staan. En het aantal chauffeurs dat sinds de invoering van de Richtlijn Vakbekwaamheid minimaal drie nascholingsdagen volgde, lag in diezelfde periode op bijna 90.000. “Met het oog op de deadline van een grote groep vrachtautochauffeurs in 2016 lijkt van een positieve tussenstand sprake”, zo laat CBR-woordvoerster Nathalie Dingeldein desgevraagd weten. “Probleem is wel dat we niet precies weten hoeveel chauffeurs er aan de bijscholing moeten voldoen.”
Het bureau spreekt daarmee berichtgeving in media voor de logistieke sector enigszins tegen. Er werd vorige week gemeld dat een ruime meerderheid van alle vrachtauto-chauffeurs te laat klaar dreigt te zijn met de verplichte nascholing en hun bevoegdheid dus mogelijk kwijtraakt.
Nascholing
Maar die conclusie moet genuanceerd worden, antwoordt het CBR. De gemaakte berekening is immers niet volledig, omdat alleen de afgeronde Code 95-nascholingen geteld zijn. Daarnaast zijn de gebruikte cijfers van eind 2013, wat ook de meest recente cijfers zijn. Het aantal gevolgde nascholingsdagen, maar ook het aantal afgeronde bijscholingen, is inmiddels alweer verder opgelopen.
“Het ligt dus iets genuanceerder dan het geschetste beeld”, aldus Dingeldein. Het werkelijke aantal chauffeurs dat te laat zal zijn, ligt volgens haar waarschijnlijk een stuk lager dan wat is geschetst. Er zijn immers al 90.000 chauffeurs die al meerdere dagen gevolgd hebben en op schema liggen op tijd te zijn, maar de totale nascholing nog niet hebben afgerond. En vrijwel alle chauffeurs zijn er al mee bezig geweest.
Chauffeurs
Probleem is echter dat niet bekend is hoeveel chauffeurs er in totaal moeten voldoen aan Code 95. De totale groep bestaat volgens schattingen uit zo’n 160.000 chauffeurs. Daarnaast kunnen chauffeurs die wonen in of werken voor een bedrijf uit een andere EU-lidstaat hun nascholing daar volgen. Pas als de nascholing helemaal is afgerond, wordt dit bij het CBR geregistreerd.
Beroepschauffeurs en werkgevers moeten wel alert blijven op de naderende deadline van 10 september 2016 voor een grote groep vrachtautochauffeurs, zo waarschuwde het CBR afgelopen februari al. De verplichte praktijktrainingen kunnen maar met een beperkt aantal deelnemers gedaan worden. Er kan daardoor een tekort in opleidingscapaciteit ontstaan. Chauffeurs kunnen zien hoe ze ervoor staan als ze inloggen op Mijn CBR.
In de regio
Frank Korlas van Alblas rijschool geeft ook aan dat er een toename te zien is bij zijn verkeersschool in de Code 95 aanmeldingen. Bij Alblas is zo’n volledige nascholing van 35 uur is bij Alblas € 995. Voor meer info bel 088 – 0241 888