Tevreden verliet team Van Rijn Racing afgelopen zondag 14 september het Duivelsbergcircuit. In België wist Van Rijn zich voor de finale te plaatsen in de Super 1600 klasse. Na ruim twee maanden niet gereden te hebben, had Van Rijn al snel weer zijn tempo te pakken. Een strakke eerste manche, werd met een goede tweede manche vervolgd waardoor de Mijdrechter zich al verzekerd wist van een finale.
Het team was zaterdag al vroeg vertrokken richting België. Zo was men tijdig klaar om nog gebruik te kunnen maken van de vrije trainingen. De eerste trainingsheat duurde slechts een ronde lang vanwege een uitgevallen stuurbekrachtiging. Dit euvel werd snel verholpen door de monteurs, waarna er nog drie trainingsheats zonder problemen werden gereden.
De Super 1600 klasse kende weer een sterk deelnemers veld. Voor het Belgische Kampioenschap waren er nog een hoop punten te verdelen. Met name de leiders in het klassement zou deze een na laatste ontmoeting van het seizoen een belangrijke worden. Voor Dennis van Rijn telde deze race ook mee voor zijn Nederlandse resultaat. Van Rijn bezet momenteel de zesde plaats en heeft zicht op een top 5 positie.
Na de vrije trainingen werd er direct begonnen aan de wedstrijden. De eerste manche kon Dennis zich naar een zesde positie rijden in het klassement. Een goede start van de dag. Na een lange pauze werd er vervolgd met de tweede manche. Wederom was Van Rijn als eerste weg vanaf de start grid, maar kon zijn gewonnen voordeel niet verzilveren. De opponenten op de binnenste twee startlijnen lieten geen ruimte zodat Dennis naar binnen kon sturen. Als derde kwam hij uiteindelijk over de finish nadat hij een plaats had goedgemaakt, door eerder te gaan jokeren dan zijn voorganger. Met een minimaal verschil moest hij genoegen nemen met een zevende plaats. Echter een klassering voor de finale was hiermee binnen handbereik.
De afsluitende kwalificatie manche bracht niet wat hij vooraf ervan verwachtte voor de Mijdrechter. Door een kleine misrekening was hij een fractie te laat met starten. De gereden tijd zou dan ook niet de beste van zijn dag zijn. Ten opzichte van de concurrentie moest hij ongeveer 2 seconde toekennen. Hierdoor zakte Dennis terug tot aan de achtste startpositie voor de finale. Nog eenmaal was de Skoda in de handen van het team monteurs. De rallycross baan verkeerde vooral boven op de Duivelsberg niet in al te beste conditie. Grote gaten zorgden voor schade aan de wagens. Het materiaal had dan ook zwaar te verduren. De bodem en ophanging moesten dan ook secuur worden geïnspecteerd.
Vanaf de laatste start rij zag Dennis geen kans om posities te winnen. In de eerste bocht zag hij voor zich de rijders vanaf de eerste rij al met elkaar in gevecht gaan, maar het veld kwam desondanks toch zonder al te grote kleerscheuren de eerste bochten door. Van Rijn ging direct de jokerlap in om zo het gat naar zijn voorgangers te beperken. Het tempo lag erg hoog in de finale en de Fabia hield zich goed. Uiteindelijk kon de Skoda rijder twee posities goedmaken en reed met overtuiging naar een zesde positie toe. “Uiteindelijk geen slechte dag voor ons, heel veel meer zit er dit jaar niet in. Zoals verwacht hebben de concurrenten grotere stappen kunnen maken dan ons afgelopen winter. Daarom zijn we nu dan ook dik tevreden met toch nog een beker dit jaar!” aldus de reactie van Dennis.
Met nog een wedstrijd resterend op 12 oktober, kan Van Rijn Racing nog meer punten goedmaken voor het Nederlands Kampioenschap. Wellicht kan het team nog met een mooie verassing asluiten na zo’n bewogen start van het seizoen.