“Hello, my name is...” Zo begint vaak de Engelse les in de bovenbouw van het basisonderwijs. Vanaf komend schooljaar gaat dat op ‘de Vuurvogel’ anders!
De Vuurvogel heeft het initiatief genomen om, na overleg met Philip Springer, vader van een onze leerlingen en docent Engels op het Alkwin Kollege , Dhr. Philipsen van ‘Early Bird’ en na het inwinnen van ervaringen en informatie van collega-scholen, te starten met Engels in de groepen 1 (!) t/m 8.
‘Vanaf groep 1?’, horen we u zeggen. Jazeker! Na veelvuldig onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat kinderen tot 7 jaar een vreemde taal het makkelijkst leren en door ‘het spreken van een vreemde taal op jonge leeftijd’ ontwikkelen ze ook meer taalgevoel.
In de groepen 1-4 worden deze lessen (15-30 minuten) op een speelse, thematische en leeftijdsgerichte manier aangeboden. Vanaf groep 5 wordt de frequentie van de Engelse lessen en ook de lesduur langzaamaan opgevoerd. Naast spreekvaardigheid spelen in deze groepen ook grammatica, uitbreiding van woordenschat en ook de Engelse schrijfwijze een steeds grote rol. Dit om ervoor te zorgen dat, wanneer de leerlingen van ‘de Vuurvogel’ aan het einde van groep 8 uitstromen, zij een stevige basis hebben met betrekking tot de Engelse taal. Met name dit laatste vinden we heel belangrijk. Daarom willen we graag met het Alkwin afstemmen wat zij verwachten van hun eerstejaars leerlingen en wat wij onze leerlingen kunnen aanbieden in groep 8 om zoveel mogelijk aan te sluiten. Op deze manier krijgen wij inzicht in wat onze leerlingen moeten weten, kunnen en kennen als ze starten in het voortgezet onderwijs!
Tijdens de lessen Engels maakt de ‘de Vuurvogel’ gebruik van verschillende ‘native speakers’ en wordt er zoveel mogelijk Engels gesproken. Dit om kinderen te laten wennen aan de verschillende Engelse uitspraken en er ook voor te zorgen dat ze zoveel mogelijk woorden leren in korte tijd. Dat is natuurlijk heel spannend en nieuw voor de leerlingen en ook een uitdaging voor de leerkrachten. Tijdens de proeflessen van de afgelopen periode is gebleken dat dit wel de beste aanpak is en zowel de leerkrachten als de leerlingen waren dan ook reuze enthousiast. Iedereen keek dan ook uit naar komend schooljaar! ‘So take it easy and and see you later!’