Dinsdag 30 september vond er een Goede Doelenmarkt plaats in de aula van het VeenLanden College. In het kader van ondernemerschap en het project “Jij de Baas” konden de brugklassers uit Mijdrecht en Vinkeveen een goed doel uitkiezen.
De opbrengst van hun nog op te starten bedrijf gaat straks naar dit goede doel.
Eén van de ondernemingen met de hoogste opbrengst van vorig schooljaar was Jungle Foto van Mexs, Jonathan en Joshua. Zij verdienden maar liefst 600 euro voor het Wereld Natuurfonds. Mexs stond nu zelf op de markt, achter de kraam van de zeehondenopvang in Pieterburen, die hij in het voorjaar heeft bezocht. Fijn zo’n ambassadeur in de school, want Pieterburen ligt niet naast de deur.
We zijn er trots op dat ieder jaar Bibian Mentel op de Goede Doelenmarkt te vinden is. Zij is initiatiefneemster van de Mentelity Foundation. Deze stichting zet zich in om kinderen en jong volwassenen met een lichamelijke beperking aan het sporten te krijgen. Bibian Mentel heeft op de Paralympische Spelen in Sotsji een gouden medaille gewonnen op het onderdeel Snowboard Cross. Ook werd ze tijdens de sluitingsceremonie in Sotsji geëerd voor haar verdiensten voor de paralympische sport.
YWCA Nederland trok veel aandacht met de interactieve video “Walk a mile in her shoes” van de campagne The Road to Happiness. Deze video zette de leerling in de schoenen van een jonge vrouw die in Indonesië woont en zorgt ervoor dat de leerling een goed idee krijgt over wat het betekent om een jonge vrouw te zijn in een ontwikkelingsland.
Natuurlijk waren er nog veel meer goede doelen aanwezig, denk aan onder andere: de Cruyff Foundation, de Bart de Graaff Foundation, Kika, Stichting Energy4All, Servicedogs, Cliniclowns, Stichting Make a Wish, A Sister’s Hope, Wereld Natuurfonds, Stichting Japhti en de Dierenbescherming. Allemaal even belangrijk en met enthousiaste vrijwilligers ter plaatse.
Alle kramen werden druk bezocht, het zal nog een hele klus worden om een goed doel te kiezen. In de loop van het schooljaar zullen de jonge ondernemers zeker van zich laten horen, want zonder positieve pers kan een bedrijf niet bestaan. Dat gaan ze nog leren.
Geplaatst op: 30 september 2014