Het Mijdrechtse bedrijf Barplanet.com is een innovatief technologie bedrijf en werd onlangs nog 2e (publieksprijs) bij de prestigieuze Accenture Innovation Awards.
Het uitgaansplatform ontving in 2014 ruim € 200.000 euro van investeerders om te starten met het vernieuwen van de dranken-horeca.
Met behulp van locatie bepaling (proximity), iBeacon technologie en apps wordt big data gebruikt om de beleving en interactie met de gast te vergroten.
Vanaf begin 2015 rolt Barplanet.com de eerste Smart-Bars uit. Hier kunnen gasten vooraf al zien wie er binnen zijn en digitaal afspreken, een rondje geven en flirten met andere bezoekers. Barplanet verwacht dat binnen 5 jaar 50% van de horeca gelegenheden in Nederland “Smart” zal zijn en geautomatiseerde interactie heeft met bezoekers.
Facebook voor Horeca, HOT of NOT
De wereld wordt steeds digitaler. 6,1 miljoen Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook.
Voor de natte-horeca heeft dat ertoe geleid dat veel bedrijven nauwelijks nog aandacht besteden aan de website maar met name via Facebook met de gasten in contact staan. Op zich een slimme keuze, want het heeft ertoe geleid dat foto’s, evenementen en leuke nieuwtjes op grote schaal door het publiek verspreid en gedeeld zijn. Facebook heeft het plaatsen van een foto of een bericht op de eigen bedrijfspagina zo eenvoudig gemaakt dat het omslachtige cms van de website onder het stof is komen te staan.
Bereik loopt terug
Op het eerste oog wellicht allemaal mooie ontwikkelingen. En toch zijn er de laatste maanden wat vraagtekens ontstaan.
Facebook is weliswaar nog steeds het dominante platform in Social Media land, maar er ontstaan de laatste tijd toch ook een aantal nadelen.
In het bereik, zelfs met duizenden fans, is de afgelopen maanden door Facebook flink gesneden met als doel de gebruiker te zetten tot het betaald promoten van een bericht. En ook het aanzetten tot het liken en delen van berichten gaat moeizamer dan voorheen.
Nieuwe kanalen worden onder jongeren populairder waarbij met name Instagram en Snapchat een explosieve groei doormaken.
Facebook lijkt daarmee steeds meer een plek te worden waar het publiek nog wel mee leest (consumeert), maar steeds minder zelf ook betrokken is (minder interactie). Wat betekenen al deze ontwikkelingen nu voor de Horeca? Hoe kan een bar, café, club of restaurant hier nu het beste op inspelen?
En tot slot, welke andere digitale communicatievormen staan op het punt in de horeca door te breken.
Elke dag 16.00 Horecava Innovation Lab - Reserveren
Ben jij ook benieuwd naar de trends en hoe de digitale veranderingen de horeca in 2015 beïnvloeden?
Kom dan naar de Horecava op één van de beursdagen om 16uur naar het Innovation Lab.
Voor reservering van zitplaatsen stuur een mail met naam, telefoon nummer en de dag dat je komt naar reserveren@barplanet.com