In de zorg gaan per 1 januari 2015 een aantal zaken veranderen. Dan zijn alle gemeenten in Nederland verantwoordelijk voor de jeugdhulp (Jeugdwet), zorg en ondersteuning (Wmo 2015) en hulp bij het zoeken naar werk (de Participatiewet). Per 1 januari 2015 wordt ook de samenwerking G2 (Samenwerkingsverband Aalsmeer-Uithoorn) opgeheven. Cliënten van de G2 krijgen per 1 januari dus geen brieven meer van de G2, maar direct van de gemeente Aalsmeer. Inwoners kunnen bij de gemeente Aalsmeer terecht in het Gemeentehuis van Aalsmeer, Raadhuisplein 1, 1431 EH, Aalsmeer.
Heeft u hulp of ondersteuning nodig?
Woont u in Aalsmeer en heeft u hulp of ondersteuning nodig? Dan gaat u naar het Sociaal loket. Hier werken mensen die speciaal zijn opgeleid om u te begeleiden naar de juiste hulp. U krijgt eerst een gesprek, waarin de medewerker van het Sociaal loket samen met u kijkt welke hulp (-middelen) u nodig heeft, wat u zelf kunt doen en wat mensen in uw omgeving voor u kunnen betekenen.
Is er sprake van meerdere problemen?
Als er in uw gezin of huishouden sprake is van meerdere problemen, dan kan het zijn dat u wordt doorverwezen naar het Sociaal team. De medewerker van het Sociaal team komt op huisbezoek en kijkt samen met u welke hulp u nodig heeft. De medewerker zal daarbij ook, als dat nodig is, de deskundigheid inschakelen van bijvoorbeeld een maatschappelijk werker, wijkverpleegkundige of sociaal-psychiatrisch verpleegkundige. U wordt naar een Sociaal team doorverwezen door een medewerker van het Sociaal loket, uw huisarts of een andere deskundige. U kunt zich niet zelf aanmelden voor het sociaal team.
Het Sociaal loket
Vanaf 2 januari 2015 kunt u voor alle vragen voor ondersteuning bij wonen, welzijn, zorg, jeugdhulp, urgentieverklaring voor een sociale huurwoning, inkomensondersteuning voor mensen met een laag inkomen, bijstandsuitkering, schuldhulpverlening, leerlingenvervoer en gehandicaptenparkeerkaart en –plaats terecht bij het Sociaal loket. Per 2 januari 2015 zijn de openingstijden van het Sociaal loket (zonder afspraak) vanaf maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur. Ook de telefonische bereikbaarheid van het Sociaal loket zal uitgebreid worden. Het Sociaal Loket is maandag tot en met donderdag te bereiken van 8.30 - 17.00 uur en vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur via 0297-387575. Meer informatie kunt u vinden via www.aalsmeer.nl/sociaalloket.