Heeft u iets gevonden of verloren? Hiervoor hoeft u niet meer naar de politie. Vanaf 1 maart hoeft u hier zelfs de deur niet meer voor uit. U kunt het, zeven dagen in de week en 24 uur per dag, melden op de landelijke website www.verlorenofgevonden.nl. Inmiddels werken 245 gemeenten met dit systeem. Een inwoner kan, onafhankelijk van de plek waar het voorwerp is gevonden of verloren digitaal aangifte doen.
Hoe werkt het?
Als u iets vindt, kunt u het melden op www.verlorenofgevonden.nl. Bij voorkeur bewaart u het voorwerp thuis. Als de eigenaar zich meldt, worden in overleg met u afspraken gemaakt over de verdere afhandeling. Als u het voorwerp in Aalsmeer heeft gevonden, kunt u het ook afgeven bij de receptie van het gemeentehuis. Als u iets verloren bent, kunt u op www.verlorenofgevonden.nl zoeken naar uw eigendom. Als u uw voorwerp daar vindt, ziet u hoe u uw voorwerp terug krijgt.
Burgemeester Jobke Vonk-Vedder: “Jarenlang hield de politie zich bezig met het bewaren en registreren van verloren en gevonden voorwerpen. Het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft besloten dat dat gemeenten dit zelf moeten uitvoeren. Het is goed dat we gekozen hebben voor een digitale oplossing. Zo is het voor inwoners veel gemakkelijker om hun eigendommen terug te vinden. Ze kunnen zelf, waar en wanneer ze maar willen, zoeken naar hun eigendom. Uiteraard blijft het mogelijk om tijdens kantoortijden aan de receptie van het gemeentehuis een verloren en gevonden voorwerp te melden.”
Geplaatst op: 23 februari 2015