Om de dienstverlening aan inwoners en bedrijven te optimaliseren is de gemeente vanaf 1 juni gestart met een doorlopend klanttevredenheids-onderzoek. Voorheen vond dit onderzoek plaats gedurende een korte periode van circa drie weken per jaar. Voor dit doorlopende klanttevredenheids-onderzoek heeft de gemeente gekozen voor het Dashboard Dienstverlening van de Nederlandse Vereniging van Burgerzaken (NVVB).
Naast de gemeente Aalsmeer doen nog 60 andere gemeenten mee aan het onderzoek van de NVVB. Hierdoor is het mogelijk om te benchmarken en te leren van elkaar. Behalve het klanttevredenheidsonderzoek meet het NVVB ook andere factoren, zoals de wacht- en doorlooptijden aan de balie en de telefoon.
Aan inwoners en bedrijven die contact hebben gehad met de gemeente via de balie, telefoon en de website, wordt gevraagd of zij mee willen werken. Het onderzoek duurt 5 minuten, is anoniem en via internet in te vullen.
Burgemeester Jeroen Nobel, portefeuillehouder dienstverlening: “Met een doorlopend onderzoek zijn we beter op de hoogte van wat inwoners van onze dienstverlening vinden en verwachten. Dat is belangrijk om onze dienstverlening te kunnen verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan meer producten en diensten digitaal aanbieden.”