Wijkoverleg Aalsmeer twittert en facebookt er op los
De eerste tip op de prachtige flyer sprak boekdelen: "Geef je wijkbestuur een gezicht. Twitter of facebook vanuit een persoon, met foto". Het was slechts één van de vele gouden tips die de workshopcommunicatie en social media voor wijkbestuurders opleverde afgelopen vrijdag.
Zo'n vijftien vrijwilligers uit de wijkoverleggen van Kudelstaart, Hornmeer, Stommeer, Dorp, Uiterweg en Oost beijverden zich een dag lang in het gebruik van social media. Die media zijn van levensbelang in het opbouwen van een netwerk in de wijken en voor het snel en goedkoop bereiken van diverse groepen binnen een wijk. Wethouder Gertjan van der Hoeven opende deze speciale cursusdag die naast één Facebookpagina (Stommeer) ook diverse twitteraccounts van de deelnemers opleverde.
Heldere communicatie
Workshopleider Irma Vroegop besteedde in het ochtenddeel aandacht aan tips voor heldere communicatie, in het middagdeel nam (actief social mediagebruiker) Debora Bothe de deelnemers mee op ontdekkingstocht naar twitter-, Facebook en weblogland. De gouden tips vielen als manna uit de hemel afgelopen vrijdag: Vertrouw de ander, stel je eigen oordeel uit, ga speels en positief in interactie, wees duidelijk over eigen standpunten en wensen, heb oog voor 't geheel. De social media-tips op een rijtje: geef je wijkbestuur een gezicht, formuleer positief, transparant en eerlijk, wees relevant, zend niet alleen, bereik je doelgroep. Met name die laatste tip is onontkoombaar voor contact.
Complimenten wethouder
Wethouder Van der Hoeven stak de vrijwilligers een hart onder de riem en complimenteerde ze met hun inzet voor de nieuwe wijze van wijkgericht werken. ‘Daar hoort ook een nieuwe manier van communiceren bij en ik ben blij dat wij als gemeente daaraan ons bescheiden steentje kunnen bijdragen. Het échte werk in de wijken en buurten wordt door jullie gedaan. Hopelijk draagt deze workshop bij aan het nog steviger maken van de vele contacten in de wijken.'