001 - Tuimarkt

Nieuwe werkwijze voor maatschappelijke ondersteuning


Geplaatst op: 24 mei 2012

Vanaf maandag 4 juni gaan de gemeente De Ronde Venen en de Servicepunten (aan)vragen en ondersteuning op het gebied van de Wmo op een andere wijze behandelen. Onderdeel van de andere werkwijze zijn een gesprek om de exacte vraag en situatie van inwoners in kaart te brengen en rechtstreeks contact met de Servicepunten.

De gemeente vindt het belangrijk dat in de verschillende kernen de gesprekken dicht bij de inwoners plaatsvinden. De Servicepunten zijn daarom een logische plek voor het eerste contact en de gesprekken. Inwoners kunnen daar nu al terecht met vragen over of ondersteuning bij het voeren van een huishouden, persoonlijke verzorging of de zorg voor/ van een ander, financiën, vervoer en mobiliteit, verplaatsing in en om de woning, vrijetijdsbesteding en sociale contacten.
Bovendien wil de gemeente met de nieuwe werkwijze toetsen of alle vragen op het gebied van welzijn of gezondheid, inclusief de aanvragen voor Wmo-voorzieningen, beter gestroomlijnd kunnen worden. Op dit moment kunnen inwoners nog op verschillende plekken terecht voor vragen en advies over Wmo-voorzieningen en op verschillende manieren een aanvraagformulier aanvragen. Dit leidt tot verschillende benaderingen en vaak tot claimgerichte aanvragen.

Inwoners die een aanvraag willen doen voor maatschappelijke ondersteuning, kunnen vanaf 4 juni 2012 rechtstreeks contact opnemen met één van de Servicepunten in de gemeente. Nieuw in de werkwijze is ook dat inwoners geen uitgebreide vragenlijst meer invullen, maar een meldingsformulier om een gesprek aan te vragen. Dit meldingsformulier kunnen inwoners vanaf 4 juni krijgen bij een van de Servicepunten, het gemeentehuis of downloaden via www.derondevenen.nl of www.servicepuntderondevenen.nl.
In een gesprek met de medewerkers van de Servicepunten worden verschillende onderwerpen doorgesproken om een goed beeld te krijgen van de werkelijke hulpvraag en waarvoor ondersteuning nodig is. Ook wordt gezamenlijk in beeld gebracht hoe die ondersteuning eruit kan zien en wie daarin iets kan betekenen. Belangrijk uitgangspunt van deze werkwijze is de eigen kracht en mogelijkheden van inwoners. Daarbij wordt nadrukkelijker bekeken of er mensen zijn in de directe omgeving die kunnen helpen en of gemeenschappelijke voorzieningen een oplossing zijn. Voor de inwoners die alleen geholpen zijn met een individuele voorziening, wordt de gebruikelijke aanvraagprocedure vervolgd bij de gemeente.

De nieuwe werkwijze geldt voor iedereen die nog geen vorm van maatschappelijke ondersteuning ontvangt. Huidige cliënten die al bekend zijn met de Wmo en een vorm van ondersteuning krijgen, kunnen voor vragen en nieuwe aanvragen nog contact opnemen met de gemeente.

Voordat deze nieuwe werkwijze in 2013 definitief ingevoerd wordt, zal de gemeente De Ronde Venen bekijken of deze werkwijze geslaagd is.

Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: Gemeente De Ronde Venen

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Nieuwe werkwijze voor maatschappelijke ondersteuning

Vanaf maandag 4 juni gaan de gemeente De Ronde Venen en de Servicepunten (aan)vragen en ondersteuning op het gebied van de Wmo op een andere wijze behandelen. Onderdeel van de andere werkwijze zijn een gesprek om de exacte vraag en situatie van inwoners in kaart te brengen en rechtstreeks contact … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: