Gemeente De Ronde Venen wil de verkeersveiligheid verbeteren. Onder andere door goed te kijken naar de inrichting van de weg. Uit onderzoek blijkt dat 60% van alle fietsers slachtoffer zijn van een enkelvoudig ongeval. Fietspaaltjes leveren vaak gevaarlijke situaties op. Reden voor De Ronde Venen om alle fietspaaltjes in de gemeente te bekijken en aan te passen waar dit de veiligheid ten goede komt. Wethouder Aldrik Dijkstra heeft vandaag op de fiets bekeken hoe buitendienstmedewerker Nico Boots de laatste hand legt aan de belijning bij een fietspaaltje langs de Kerkvaart in Mijdrecht.
“In de gemeente zijn 60 locaties met fietspaaltjes. Wij hebben ervoor gekozen om de aanpassing van de paaltjes volledig vanuit eigen huis te verzorgen,” aldus Aldrik Dijksta. “Dit levert ons een kostenbesparing op van 2/3 ten opzichte van uitbesteden. En nu kunnen we in relatief korte tijd de zeven paaltjes verwijderen en de overige aanpassen. Wanneer we een externe partij hadden gezocht, hadden de werkzaamheden langer geduurd.”
Nico Boots vult aan: “Een paar jaar terug hebben we een cursus gehad om belijning aan te kunnen brengen. Dit is een leuk project dat we dit jaar tussen onze andere werkzaamheden doorplannen. Zodra de temperatuur boven de 9 graden is, haal ik de gasbrander tevoorschijn. We brengen belijning aan maar zorgen er ook voor dat de fietspaaltjes beter zichtbaar zijn. Door reflectiestrips aan te brengen, maar bijvoorbeeld ook door verlichting op zonne-energie. En soms is het logischer om een paaltje te verwijderen.”
Op veel fietspaden in Nederland staan fietspaaltjes zodat auto’s niet op het fietspad rijden. In de praktijk kunnen deze gevaarlijke situaties opleveren. De gemeente bekijkt per verkeerssituatie of de weg veiliger kan worden ingericht. Soms betekent dit het verwijderen van een paaltje, soms kan een paaltje worden aangepast met bijvoorbeeld reflectie of verlichting en soms helpt extra markering op het wegdek om de veiligheid te bevorderen.