Op OBS Molenland zijn een aantal leerlingen uit groep zeven gestart met Ondernemend leren.
De leerlingen konden door middel van het schrijven van een sollicitatiebrief reageren op het opzetten van een “kinderzwerfboekenstation” voor de onder- en bovenbouw. Door een van de leerlingen werd de leerkracht zelfs uitgenodigd om het keurig verzorgde laadje te komen bekijken, om zodoende zijn geschiktheid kracht bij te zetten.
Nadat alle functies waren ingevuld konden er plannen worden gemaakt. De taken werden verdeeld. Vervolgens gingen ze op zoek naar financiers en ouders om de opening te kunnen realiseren. Bij de directeur werd een gespecificeerde begroting van de te verwachten kosten ingediend. Koekjes werden gratis gebakken door een aantal ouders! Nadat de begroting was goed gekeurd hebben de leerlingen zelf inkopen gedaan, de kastjes zijn geschuurd en geschilderd en de boeken zijn gecodeerd.
Nadat alles goed voorbereid was, werd het tijd om verschillende mensen uit te nodigen voor de opening van het ‘kinderzwerfboeken-station’. Wethouder Dijkstra, de directeur bestuurder van Stichting Auro, de oud-directrice, omwonenden en ouders kregen een uitnodiging.
Maandagochtend 29 februari verscheen het team om 07.45 uur op school om alle voorbereidingen te treffen. De presentaties werden klaar gezet, de ballonnen opgehangen en het laatste overleg vond plaats.
Voorafgaand aan de opening hebben de leden van het ‘kinderzwerfboeken-station’ in iedere groep een presentatie gehouden waarbij de ouders en andere genodigden aanwezig konden zijn.
Tijdens de opening in de grote hal heeft wethouder Dijkstra de kastjes officieel geopend. Afsluitend kreeg iedereen een heerlijk zelfgebakken koekje. De boeken zijn inmiddels al volop in gebruik.
Leerlingen uit groep zeven: Bedankt voor dit Groot Ondernemend Succes!
Ondernemend leren stimuleert leerlingen om initiatieven te nemen en samen te werken aan een concreet einddoel. Ondernemend leren daagt leerlingen uit om zélf in actie te komen. Dat leidt tot een beter zelfbeeld en een hoger zelfvertrouwen. De kinderen krijgen de kans om te oefenen met de zogenaamde 21e eeuwse ondernemende vaardigheden zoals kansen zien, lef hebben, creativiteit ontwikkelen, samenwerken en doorzetten in een betekenisvolle context. Het helpt leerlingen om te ontdekken waar hun talenten liggen. Bovendien gaan ze zich betrokken voelen bij de wereld om hen heen.
Ook in de toekomst zal OBS Molenland leerlingen inspireren en stimuleren te bouwen aan een ondernemende toekomst.