Het jaarverslag 2015 voor Buurtbemiddeling in De Ronde Venen is gepresenteerd. Het afgelopen jaar zijn 60 overlastzaken bij Buurtbemiddeling aangemeld. Bij veel van deze zaken is gebruik gemaakt van de inzet van vrijwillige buurtbemiddelaars.
Buren kunnen kosteloos de hulp inschakelen van Buurtbemiddeling wanneer ze overlast ondervinden waar ze samen niet uitkomen. Bijvoorbeeld over de hoogte van een nieuwe schutting, een hoge boom of geluidsoverlast. Buurtbemiddeling is geen hulpverlening maar een dienst die naast de mogelijkheid tot bemiddeling ook onafhankelijke informatie en advies biedt over hoe de overlast op een effectieve manier onder de aandacht van de buren gebracht kan worden. Buurtbemiddeling betekent dus niet altijd dat buren onder leiding van bemiddelaars met elkaar om tafel gaan zitten. Ook telefonisch advies of een huisbezoek kan een duwtje in de rug zijn om een vervelende situatie sneller op te lossen en burencontact te verbeteren.
Het is bijzonder om te zien hoe de buurtbemiddelaars zich vrijwillig meerdere uren per zaak inzetten om buren te helpen oplossingen te vinden en zo hun tijd en energie geven voor de leefbaarheid in De Ronde Venen. Deze gemeente onderscheidt zich van andere gemeenten door de grote vrijwilligerskracht. Uit recent gemeentelijk onderzoek voor De Ronde Venen blijkt dat 55% van de inwoners vrijwilligerswerk verricht (n=556).
Het werk van de bemiddelaar wordt steeds complexer. Er spelen steeds meer psychische problemen, waardoor het moeilijker is om buren tot een bemiddelingsgesprek te bewegen. In vergelijking met 2014 zijn er meer zaken afgerond door een ‘warme doorverwijzing’. Dat betekent dat de coördinator Buurtbemiddeling na telefonisch contact met de buren of na huisbezoek van de bemiddelaars besluit dat, gezien de problematiek die er speelt, het buurtbemiddelingstraject niet wordt voortgezet, maar dat buren naar een andere instantie worden doorverwezen.
Buurtbemiddeling is een uitwerking van wijkgericht werken. Gemeente De Ronde Venen, woningcorporatie GroenWest, Tympaan-De Baat, de politie en de wijk- en dorpscomités werken daarbinnen samen aan de leefbaarheid, vitaliteit en identiteit van de wijken en kernen in de gemeente. De gemeente en woningcorporatie GroenWest maken de uitvoering door Stichting Tympaan-De Baat financieel mogelijk.
Het jaarverslag en meer informatie is beschikbaar op www.tympaan-debaat.nl/buurtbemiddeling.
Een folder over buurtbemiddeling die verkrijgbaar is bij alle partners en servicepunten.