001 - Escaperoom aglemeen
Column Van ’t Hul Accountants: Strategie en winst

Column Van ’t Hul Accountants: Strategie en winst


Geplaatst op: 26 augustus 2016

Iedere ondernemer is bezig met strategie. Maar in veel gevallen blijkt het in de praktijk brengen van de strategie een moeizaam proces. Dan biedt het ManagementKompasSysteem (MKS) een uitstekende steun. Met dit systeem worden aan de ondernemer instrumenten aangereikt waarmee de sturing van de bedrijfsprocessen aanzienlijk verbeterd kan worden.

Om te kunnen beoordelen of de bedrijfsprocessen verlopen zoals dat geformuleerd en gewenst is, is een resultatenvolgsysteem (RVS) een belangrijk middel. Door middel van het resultatenvolgsysteem ontvangt de ondernemer periodiek gedetailleerde overzichten van de recente bedrijfsresultaten. Deze worden afgezet tegen de geformuleerde operationele doelstellingen, zoals die door het bedrijf zijn geformuleerd en vastgelegd in de kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s).

Aan de hand van die doelstellingen geeft het RVS inzicht in de vraag of het bedrijf ‘op koers’ ligt en de geplande doelstelling wordt waargemaakt. De uitkomst van het resultaatvolgsysteem wordt periodiek (per maand of per kwartaal) gevolgd en dat leidt veelal tot acties voor verbeteringen.
De KPI’s worden op drie niveaus gedefinieerd. In de visie en missie wordt de bestaansreden van een organisatie vastgelegd. In de strategische doelstellingen wordt aangegeven waar de aandacht van de organisatie vooral naar uit moet gaan om de visie succesvol na te streven. Daarbij spelen interne en externe omstandigheden een bepalende rol. Strategische doelstellingen zijn van een hoog niveau en hebben vaak een zeker abstractiegehalte. Om de doelstellingen werkbaar te maken voor de organisatie moeten zij worden opgesplitst in tactische plannen met realistische planningen, verantwoordelijkheden en budgetten.

KPI’s geven belangrijke informatie aan de organisatie. Hiermee kan de ontwikkeling van de onderneming gevolgd worden, in vergelijking met het verleden en in vergelijking met de concurrentie. Men kan er de algemene ontwikkeling mee meten, zoals de groei van de bedrijfswaarde, het marktaandeel en het klantenbestand.

Bij de financiële KPI’s wordt aandacht gegeven aan de rentabiliteit, de debiteuren, rentabiliteit van eigen en vreemd vermogen, de omloopsnelheid van het vermogen en de omzet en de verschillende kosten ten opzichte van elkaar in relatie met de omzet. Met de Human Resource KPI’s kunnen de ontwikkelingen met betrekking tot het personeel worden geanalyseerd. En tot slot zijn er de verkoop-KPI’s waarmee men de competenties, de processen en de besturing binnen de verkooporganisatie kan beheersen om ervoor te zorgen dat de verkoopdoelstellingen worden gerealiseerd.

Het is voor de ondernemer van belang dat hij weet welke aspecten van de bedrijfsvoering de resultaten bepalen. Door intensief bezig te zijn met KPI’s wordt de ondernemer zich bewust van de invloed van zijn handelen op resultaat. In de volgende column zal ik dieper ingaan op de vraag hoe resultaatverbetering kan worden bereikt.

Gerard van ’t Hul

Van ’t Hul Accountants en Belastingadviseurs
Herenweg 104a Wilnis.
Tel. 0297-231717.

www.vanthul.nl.


Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: De Groene Venen

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Column Van ’t Hul Accountants: Strategie en winst

Iedere ondernemer is bezig met strategie. Maar in veel gevallen blijkt het in de praktijk brengen van de strategie een moeizaam proces. Dan biedt het ManagementKompasSysteem (MKS) een uitstekende steun. Met dit systeem worden aan de ondernemer instrumenten aangereikt waarmee de sturing van de bedrijfsprocessen aanzienlijk verbeterd kan worden. Om … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: