Gemeente De Ronde Venen krijgt vandaag een nieuwe website. Het is een zogenoemde toptaken-website: een site ingericht op basis van de belangrijkste zaken die een inwoner bij de gemeente wil of moet regelen. De klantvraag staat daarbij centraal. Alberta Schreurs: ‘Het idee achter de toptaken-principe is dat het grootste deel van de gebruikers naar de website komt om een beperkt aantal producten te zoeken en/of af te ronden. De belangrijkste of populairste producten op een gemeentelijke website zijn goed voor ongeveer 80 procent van het bezoek op de gemeentelijke website. Ondersteun je deze producten goed, dan heeft 80 procent van de bezoekers van de website waarschijnlijk een prettige ervaring’’.
Veel voorkomende producten op een gemeentelijke website, zo blijkt uit onderzoek, zijn bijvoorbeeld het aanvragen van een nieuwe identiteitskaart, afvalinzameling, parkeren, het aanvragen van een omgevingsvergunning of een melding openbare ruimte. Deze producten hebben dan ook een prominente plek op de nieuwe website. Sneller, eenvoudiger, meer mogelijkheden
De nieuwe website van de gemeente is zo ingericht dat inwoners producten snel vinden en, in een aantal gevallen, digitaal kunnen afhandelen. Behalve dat de informatie beter vindbaar is heeft de site een grotere functionaliteit. Zo is de site voor iedereen en vanaf elk mobiel apparaat toegankelijk.
Blijvend verbeteren
Alberta Schreurs: ‘We blijven de website continue verbeteren. Dit doen we door gebruik te maken van de uitkomsten van verschillende methodieken zoals Google Analytics, Facebook en het Inwonerspanel.. Ook gaan we in gesprek met verschillende doelgroepen. Zoals senioren, ondernemers of inwoners met een beperking.’