De aanpak van leerlingen die vroegtijdig het onderwijs verlaten wordt vernieuwd en verstevigd. Wethouder Alberta Schuurs (VVD) heeft daarvoor namens De Ronde Venen een regionale aanpak ondertekend. Uitgangspunten van die aanpak zijn onder andere dat niet wordt toegestaan dat jongeren thuiszitten en dat kwetsbare jongeren ondersteund worden als dat nodig is.
De Ronde Venen telde in het schooljaar 2014/2015 42 leerlingen die vroegtijdig (zonder startkwalificatie) hun school verlieten. Dat is 1,1 procent van het totaal aantal leerlingen in de gemeente. De afgelopen jaren is het aantal vroegtijdige schoolverlaters gedaald. In 2013/2014 waren het er 65 en het jaar daarvoor 58. De inzet is dat met de nieuwe aanpak het aantal leerlingen dat vroegtijdig school verlaat verder naar beneden gaat.
Met de vernieuwde aanpak worden jongeren in staat gesteld hun verantwoordelijkheid te nemen om hun eigen toekomst vorm te geven, meent wethouders Schuurs. ,,We willen jongeren zoveel mogelijk in staat stellen hierin hun eigen keuzes te maken. Voor jongeren die extra ondersteuning nodig hebben maken we aanvullende afspraken.’’
Bij de aanpak van vroegtijdige schoolverlaters werken gemeenten in de regio al een aantal jaar samen. Door de aanpak te baseren op lokale en regionale gegevens, kan ook goed op de lokale en regionale situatie worden ingespeeld. De samenwerking is nu op een aantal punten verscherpt en verder doorontwikkeld. De verwachting is daarom dat het aantal vroegtijdig schoolverlaters verder zal dalen.
In de nieuwe aanpak is er extra aandacht voor jongeren in een kwetsbare positie waarbij een hoger risico is dat zij de school verlaten zonder startkwalificatie. Wethouder Schuurs: ,,We werken daarom niet alleen samen met scholen, maar ook met instanties in de (jeugd)zorg en met partners op de arbeidsmarkt. Ook spannen we ons de komende jaren extra in om jongeren die al langere tijd geleden uit zijn gevallen en/of ouder zijn dan 23 een beter perspectief te bieden.’’