01 - Autocross Abcoude

Oplichters actief in gemeente Aalsmeer


Geplaatst op: 23 maart 2012

Gemeente Aalsmeer is inmiddels twee maal gebeld door oude dames die worden benaderd door een zogenaamde ambtenaar van belastingen. Deze vertelt dat ze teveel gemeentelijke belasting hebben betaald, en dit terug kunnen krijgen als ze de administratie kosten voldoen. Een dame van 82 jaar heeft rond de € 120 betaald. Op de afgegeven kwitantie staat wel een naam (Ed Pronk), maar verder niets. Ook zijn er meldingen bij Gemeente Aalsmeer binnengekomen over zogenaamde medewerkers van de gemeente die 's avonds rond half tien bij inwoners hadden aangebeld om voor de hondenbelasting te controleren. Ook dit zijn oplichters. De controle voor de hondenbelasting is alleen overdag. Deze controleurs kunnen zich legitimeren. De huis aan huis hondenbelastingcontrole van dit jaar is al achter de rug.

Op uiteenlopende manieren weten oplichters iedere keer weer hun slag te slaan en onschuldige slachtoffers te maken. Er zijn oplichters die zich voordoen als bijvoorbeeld een medewerker van de gemeente, medewerker van een energiebedrijf, telefooncontroleur, verzekeringsmaatschappij of tuinman. Of ze zeggen dat ze in opdracht van de gemeente of in samenwerking met een bedrijf werken. Bedrijven die langs de deur gaan, hebben altijd een vergunning nodig van de gemeente. Het is heel lastig om te bepalen of de persoon wel/geen oplichter is.

Daarom hierbij enkele tips om oplichting te voorkomen:
1. Geef NOOIT geld of uw pinpas en/of pincode of waardevolle spullen af!
2. Ga NOOIT in op afspraken aan de deur en kijk eerst voor u open doet
3. Houd uw pinpas en pincode altijd apart
4. Als er iemand bij u aan de deur komt, vraag dan altijd om een identiteitsbewijs. Controleer dat ook in de hand, vaak gebruikt men een vals identiteitsbewijs. Onder andere energiebedrijven, zorginstellingen, banken en de politie zijn zelfs verplicht zich te legitimeren.
5. Wees alert bij vreemden. Laat degene aan de deur NIET binnen. Geef aan dat u (indien u geïnteresseerd bent) op een ander tijdstip een afspraak wilt maken of een afspraak bij bijvoorbeeld de bank of het bedrijf zelf. Neem dan altijd contact op met de bank of het bedrijf en raadpleeg een bekende of familielid.
6. Laat een onbekende klusjesman, tuinman of iemand die vraagt om uw pinpas of om geld niet binnen en ga vooral niet in op hun verzoek. Hoe betrouwbaar en verzorgd de persoon ook lijkt of hoe hoog de nood ook is.
7. Onthoud dat medewerkers van een bank, een verzekeringsmaatschappij, de thuiszorg etc. niet onaangekondigd bij u aan de deur komen voor financiële zaken. Hiervoor wordt altijd een afspraak gemaakt.
8. Raak niet in paniek! Blijf rustig en zeg dat u even belt met het bedrijf waarvan de betreffende persoon zegt te komen om te controleren of het klopt. Laat deze persoon NIET binnen en sluit de deur. Verder zijn er diverse maatregelen die u kunt treffen.
Het is bijvoorbeeld raadzaam het saldo op uw ‘lopende' rekening beperkt te houden. U kunt beter regelmatig geld overboeken naar uw spaarrekening. Ook kunt u de limiet van uw maximale dagopname bij de bank laten verlagen. Of zorg ervoor dat u niet rood kunt staan. Indien een ander toch in het bezit komt van uw pinpas en pincode, dan beperkt u met deze maatregelen de schade zoveel mogelijk.


Vertrouwt u de situatie niet, bel dan meteen de politie op 112
Vertrouwt u de situatie achteraf niet of bent u toch opgelicht, doet u dan vooral aangifte bij de politie. Met uw gegevens kan de politie de oplichter(s) opsporen en met voldoende bewijs laten veroordelen. Neem contact op via t. 0900-8844 en maak een afspraak voor het doen van aangifte. Voor uw aangifte wordt dan tijd vrijgemaakt en kunt u al uw informatie kwijt.

Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: Gemeente Aalsmeer

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Oplichters actief in gemeente Aalsmeer

Gemeente Aalsmeer is inmiddels twee maal gebeld door oude dames die worden benaderd door een zogenaamde ambtenaar van belastingen. Deze vertelt dat ze teveel gemeentelijke belasting hebben betaald, en dit terug kunnen krijgen als ze de administratie kosten voldoen. Een dame van 82 jaar heeft rond de € 120 betaald. … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: