De gemeente De Ronde Venen gaat onder alle 18.000 huishoudens in de gemeente een Informatiekaart verspreiden. Op deze kaart staat uitgelegd hoe de toegang tot zorg en andere ondersteuning in de gemeente geregeld is. De gemeenteraad heeft via een motie gevraagd de Informatiekaart te ontwikkelen. Inwoners van De Ronde Venen kunnen de kaart in de komende weken tegemoet zien.
Met het overgaan van de jeugdzorg, zorg voor ouderen en de zorg voor werk en inkomen naar de gemeenten in 2015 is er veel veranderd op het gebied van ondersteuning. Dit heeft er toe geleid dat inwoners soms niet weten hoe de toegang tot ondersteuning geregeld is. Wethouder Goldhoorn: ,,Wij hebben gekozen om alle vragen via het Servicepunt te laten lopen. Wij willen voor iedereen duidelijkheid scheppen. De kaart zorgt er voor dat iedereen in onze gemeente weet hoe de toegang tot zorg en andere ondersteuning geregeld is. Bewaar de kaart goed, u weet nooit wanneer hij van pas komt.’’ De gemeente heeft gekozen voor een Informatiekaart die huis aan huis verspreid wordt, zodat ook inwoners die minder thuis zijn op internet toch goed op de hoogte zijn.
Eigen kracht en zelfregie
Het uitgangspunt van de toegang in de gemeente is ‘eigen kracht en zelfregie’. Wat inwoners zelf kunnen doen, doen ze zelf. Voor zaken die echt niet gaan kan ondersteuning worden gegeven. Ondersteuning kan direct van de gemeente komen, maar kan ook gegeven worden door iemand uit de omgeving. Welke vormen van ondersteuning er geboden kunnen worden en hoe dat het best kan worden geregeld, weet het Servicepunt.
Servicepunt De Ronde Venen is bereikbaar via 0297 - 587 600 en www.servicepuntderondevenen.nl