001 - Tuimarkt

Mazda CX-5 en SKYACTIV: plezierige milieuvriendelijkheid


Geplaatst op: 2 maart 2012

Dat Mazda er van houdt om dingen anders te doen is niets nieuws. Opnieuw heeft de onderneming dus gekozen voor een unieke benadering om ervoor te zorgen dat zijn gloednieuwe generatie modellen tot de meest efficiënte Mazda's ooit behoort. Deze generatie begint met de geheel nieuwe Mazda CX-5, die vanaf afgelopen weekend bij de Nederlandse dealers in de showroom staat. De CX-5 luidt een nieuw tijdperk in voor Mazda: het SKYACTIV tijdperk. De geheel in eigen huis ontwikkelde SKYACTIV technologie bestaat uit Mazda's innovatieve nieuwe line-up van motoren, transmissies, chassis en body en vormt de basis voor elke nieuwe Mazda vanaf nu, te beginnen met de CX-5. Allemaal auto's die betaalbaar zijn, met veel rijplezier, maar toch zuinig en milieuvriendelijk.

De cijfers zijn inderdaad indrukwekkend: met 4,6 l/100 km en 119 g/km CO2 behoort het gecombineerde brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de CX-5 met SKYACTIV-D dieselmotor tot de beste in zijn segment, zowel in Europa als wereldwijd. Bovendien behaalde de CX-5 met SKYACTIV-G benzinemotor de beste verbruikscijfers in zijn segment van de EPA in de VS.

Deze motoren maken geen gebruik van de conventionele methoden in de hedendaagse auto-industrie om de motortechnologie meer ecologisch te maken, zoals downsizing 2 of het toevoegen van elektrische motoren. In plaats daarvan biedt Mazda een realistisch en zeer overtuigend alternatief met de SKYACTIV technologie en de CX-5, wat nu al blijkt uit de awards die Mazda weet te verzamelen over de hele wereld, zelfs vóórdat de eerste CX-5 op de markt kwam.

De basisgedachte achter SKYACTIV is dat de verbrandingsmotor ook de komende 10 jaar de belangrijkste motortechnologie zal blijven, met een dekking van minstens 80 %. En omdat verbrandingsmotoren thans slechts ongeveer 40 % rendement opleveren is er nog veel ruimte voor verbetering.
Mazda heeft daarom zijn focus gelegd op het verbeteren van de interne verbrandingsmotor en doet dat met een scala aan unieke innovaties. Het idee is om deze verbeterde basis, SKYACTIV benzine- en dieselmotoren, geleidelijk aan te vullen met geavanceerde technologie. Met het i-stop start-stop-systeem en het regeneratief remmen tot hybride systemen en nog veel meer zal de efficiëntie continu worden verbeterd.

Mazda noemt deze strategie 'Duurzame Zoom-Zoom', wat verder gaat dan alleen het optimaliseren van de interne verbrandingsmotor. Duurzame Zoom-Zoom gaat ook over lichtgewicht ontwerpen en het kwijtraken van kilo's waar mogelijk. Mazda streeft ernaar om elke nieuwe modelgeneratie 100 kg lichter te maken dan zijn voorganger. Het uiteindelijke doel voor 2015 is om het gemiddelde brandstofverbruik van het wereldwijde modellengamma te verbeteren met 30 % ten opzichte van het niveau van 2008.

Mazda produceert modellen die allemaal ecologisch verantwoord zijn (in plaats van een beperkt aantal ‘groene' versies), terwijl deze nog steeds betaalbaar zijn en daarmee toegankelijk voor een brede klantengroep. En natuurlijk zonder afbreuk te doen aan de onderscheidende en verfrissende Zoom-Zoom geest van Mazda, ofwel optimaal rijplezier.

Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: Auto Berkelaar

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Mazda CX-5 en SKYACTIV: plezierige milieuvriendelijkheid

Dat Mazda er van houdt om dingen anders te doen is niets nieuws. Opnieuw heeft de onderneming dus gekozen voor een unieke benadering om ervoor te zorgen dat zijn gloednieuwe generatie modellen tot de meest efficiënte Mazda's ooit behoort. Deze generatie begint met de geheel nieuwe Mazda CX-5, die vanaf … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: