Het team van basisschool de Schakel in Vinkeveen heeft een studiedag gevolgd om begrijpend luisteren en lezen schoolbreed te optimaliseren. Niet alleen bij taal- en leeslessen, het gaat erom dat leerlingen een beter tekstbegrip krijgen bij alle vakken op school. Je leert immers pas echt, als je kunt begrijpen.
Begrijpend lezen is een cruciale basisvaardigheid. Leerlingen kunnen pas gemotiveerd leren als ze weten waaraan ze werken, waarom ze dat doen en welke stappen ze nog moeten zetten om hun doel te bereiken. “Het denken over teksten is een actief en complex proces, waarin leerlingen intensief begeleid moeten worden. Tijdens de studiedag hebben we effectieve leerkrachtvaardigheden behandeld en nieuwe inzichten gekregen over hoe we deze op elk niveau in kunnen zetten. Heel waardevol om onze leerlingen meer tekstbegrip bij te kunnen brengen,” aldus Petra Eindhoven, directeur van de Schakel.
De op de studiedag behandelde werkvormen en activiteiten zijn erop gericht leerlingen te laten leren van de tekst in relatie tot de doelstelling. Leerlingen moeten de vraag “waarom zijn we dit eigenlijk aan het doen?” zelf kunnen beantwoorden, dan is het doel van de les bereikt! De nieuwe aanpak biedt veel voordelen. Het kan toegepast worden van de kleutergroepen tot en met groep 8 en ingezet worden bij allerlei schoolvakken. Ook kan deze aanpak eenvoudig aangepast worden aan het niveau van elke leerling. Een belangrijk speerpunt van de Schakel. De komende tijd gaat het team vol enthousiasme aan de slag om zich deze manier van omgaan met teksten en (prenten)boeken eigen te maken!