Het begin van de wedstrijd zag er niet bemoedigend uit. Het team Van Rijn Racing stond afgelopen raceweekend voor veel uitdagingen. De chemie tussen auto, motor, afstelling en coureur konden elkaar moeizaam vinden. Bij elke start miste Van Rijn de aansluiting, elke daaropvolgende start werd volgens een andere procedure gedaan, maar geen een werkt tot nu toe nog. De derde manche kwam weer in de buurt, de Mijdrechter reageerde als eerste, maar vervolgens liet de motor het afweten en kon hij weer van voor af aan beginnen. Dat het team een zwaarbevochten vijfde plaats in de wacht wist te slepen had men niet verwacht. “Als je het verloop van de wedstrijd ziet misschien geen terechte uitslag, maar wel erg lekker!” aldus Dennis.
Het Eurocircuit was afgelopen zondag 9 april weer gastheer voor de opening van het Nederlands Kampioenschap Rallycross. Vanaf de eerste vrije training was de snelheid en tractie in de langzame bochten van het Eurocircuit te laag om genoeg vaart mee te nemen naar de rechte stukken toe. De tweede vrije training verliep al iets beter, maar het team wist dat er nog veel gedaan moet worden om mee te kunnen doen voor een topklassering. Daarnaast ondervond Dennis ook nog problemen met de remmen, die na de trainingen pas opgelost konden worden door de monteurs.
De eerste heat liet Dennis de Fabia iets te vroeg kruipen voordat het groene licht werd gegeven. Snel trapte hij de koppeling weer in, maar was niet tijdig klaar voor het startsein. In de Super 1600 klasse is er geen ruimte voor kleine foutjes, waardoor Van Rijn al snel de achtervolging moest inzetten. Even leek het erop dat hij de aansluiting weer snel te pakken had. Tijdens de eerste manche werd nog eens duidelijk dat niet alleen het starten, maar ook de wegligging de grote tegenstanders zouden worden en blijven. Bij elkaar opgeteld kostte dit enkele seconden per heat.
Tussen de manches door werd er continue gezocht naar mogelijkheden om de wagen te verbeteren.
Per manche ging het wel beter, de verschillen in tijden waren aanzienlijk en er werden grote stappen gemaakt. Maar het verschil met de top was deze dag nog een stap te ver.
In de finale mocht Van Rijn de laatste startpositie innemen. De start werd al beter, maar niet voldoende om hier al wat posities goed te maken. Bij het ingaan van het ‘Blomqvist straatje’ zag Dennis dat zijn voorganger een gaatje openliet aan de binnenzijde van de bocht. Hij liet de Skoda uitrollen en wurmde zich tussen de muur en zijn tegenstander door. De ronde die daarop volgde nam Van Rijn zijn verplichte joker-ronde en wist zijn positie te behouden. Toen ook nog eens twee deelnemers met elkaar in aanraking geweest waren, schoof de Mijdrechter door naar de vijfde positie. Het waren nog twee lange raceronde. De grote moeite die Van Rijn nog kende met zijn auto in de langzame bochten gaven de gelegenheid aan zijn achtervolger zich te positioneren voor een aanval. Er werd op het randje gereden en gestreden, maar de vijfde plaats in de finale werd met succes verdedigd!
“Deze hebben we vandaag met elkaar er uitgesleept, het kwam van ver vandaag. We zijn er nog lang niet, dat beseffen we ons wel degelijk. Als je het over de hele dag bekijkt en de ronden tijden in de finale, kan het vanaf hier alleen maar beter gaan,” besluit Dennis
De volgende wedstrijd is op zondag 21 mei, de tweede wedstrijd voor het NK in Valkenswaard. Het team zal de aankomende periode goed gaan gebruiken in voorbereiding hierop.