De Baat (7e)

Schuurs Assurantiën Wilnis: verzekeren is maatwerk


Geplaatst op: 22 februari 2012

Het assurantiekantoor van Harry Schuurs in Wilnis is een veelzijdig bedrijf, met een uitgebreid pakket aan diensten. Naast verzekeringen kan men er ook terecht voor hypotheken en pensioenregelingen. En ze doen ook bankzaken, want het kantoor is bankhouder van RegioBank. Ongeveer zestig procent van de klanten bestaat uit kleine bedrijven uit het Midden- en Klein Bedrijf, waaronder ook een aantal eenmansbedrijven. ‘Het samenstellen van een verzekeringspakket voor een bedrijf is echt maatwerk’ zegt Harry Schuurs. 

Het kantoor van Schuurs Assurantiën is gevestigd in het oude postkantoor van Wilnis. Het is een klein kantoor, waar je makkelijk zo binnen loopt. Het directe en persoonlijke contact blijkt ook in de praktijk een belangrijk uitgangspunt te zijn in de manier waarop klanten benaderd worden. Harry: “Ik heb altijd in dit vak gezeten en altijd met veel plezier. Na een aantal jaren bij verschillende kantoren gewerkt te hebben vond ik het tijd worden om voor mezelf te beginnen. Dat was in 1988. Ik startte met een kantoor aan huis en met een vijftigtal klanten. Na wat omzwervingen zijn we vanaf 2000 in dit kantoor gevestigd en is ons klantenbestand inmiddels gegroeid naar zo’n 2.700. We zijn heel sterk regionaal gericht en een groot aantal klanten kennen we al heel lang. Vaak hebben we hele families in ons bestand. Dat begint met de ouders en wanneer de kinderen dan uitvliegen, komen ze vaak ook voor hun verzekeringen bij ons. We bouwen op die manier ook een heel persoonlijke band op met onze klanten. En omdat we ze goed kennen hebben we vaak aan een half woord genoeg om ze van dienst te kunnen zijn en te adviseren. De laatste jaren bieden veel maatschappijen de mogelijkheid om verzekeringen via internet af te sluiten. Er zal wel een doelgroep voor zijn, maar wij geloven toch vooral in de persoonlijke benadering en aandacht. Ongeveer zestig à zeventig procent van ons klantenbestand is ondernemer. Veel startende ondernemers, kleine zelfstandigen, ZZP-ers of bedrijven met een paar personeelsleden. Het samenstellen van een goed verzekeringspakket is maatwerk en vraagt ook regelmatig onderhoud. Een persoonlijke benadering is daarvoor de beste manier, vinden wij.”

Startende ondernemers
Harry heeft iets met jonge startende ondernemers. “Tegenwoordig gaan de gesprekken vooral over de zorgelijke economische en financiële situatie. Ik zie ook wel dat het op vele fronten niet allemaal van een leien dakje gaat,” zegt Harry. “Maar ik vind ook dat we elkaar niet alsmaar verder de put in moeten praten. Dat werkt alleen maar verlammend en wanneer we met z’n allen bij de pakken neer gaan zitten dan komt er helemaal geen verbetering. Daarom heb ik zo’n bewondering voor mensen, die het lef hebben om een eigen bedrijf te starten of als ZZP-er aan de slag te gaan. Ik word daar heel vrolijk van. Natuurlijk gaat het dan ook wel eens mis, maar dat hoort bij het ondernemen. Maar je ziet toch regelmatig dat men heel leuke en vernieuwende ideeën heeft. Van zulke mensen moeten we het in de toekomst wel hebben.”
Harry vindt het erg leuk om met name de kleine ondernemers te helpen bij de vaak ingewikkelde materie van verzekeringen en dergelijke. Veel mensen hebben een soort natuurlijke afkeer van de polissen met de kleine lettertjes. Die worden dan ook zelden of nooit gelezen. “Maar daar ligt dan ook precies onze rol,” zegt Harry. “Wij kunnen samen met de klant bekijken wat er moet gebeuren, wat er verzekerd moet worden en waar je zelf op een verantwoorde manier risico’s voor eigen rekening kunt nemen. Maatwerk dus. En zo’n pakket vraagt ook om regelmatig onderhoud. We gaan dan ook bij veel klanten van tijd tot tijd even langs en bekijken of het allemaal nog voldoet. Die bedrijven veranderen immers ook en soms moet je iets aanpassen. Ook de wet- en regelgeving verandert voortdurend. Dat kun je als kleine ondernemer nauwelijks allemaal bijhouden. Wij beschouwen het als onze taak om die zorg van de klant over te nemen. Ontzorgen noemen we dat.”

Vrije markt.
Vroeger waren veel regelingen en wetten voor werknemers standaard per bedrijfstak geregeld. “De laatste tien, twintig jaar is daar veel in veranderd,” stelt Harry vast. “De overheid trekt zich steeds verder terug en bedrijven met personeel krijgen allemaal met de gevolgen daarvan te maken. Werknemers moeten in toenemende mate extra verzekerd worden tegen ziekte en werkloosheid. Ook hier zijn er geen hapklare brokken en moet je van geval tot geval de beste oplossingen kiezen. Ook de meeste voorzieningen voor zelfstandige ondernemers zijn niet meer standaard. Voor ZZP-ers is het belangrijk dat ze iets regelen ingeval ze arbeidsongeschikt worden. En wat te denken van pensioenvoorzieningen? Voor veel jonge starters is het pensioen nog ver van hun bed. Een pensioen opbouwen is iets voor later, denkt men dan. En voor ons is dat nu juist de uitdaging: dingen uitleggen, goede adviezen geven, de kleine lettertjes verklaren en een passend pakket samenstellen. En niet op de laatste plaats dan ook nog zorgen dat in voorkomende gevallen bij calamiteiten de verzekeringsmaatschappij zich niet achter de kleine lettertjes verschuilt, maar dat onze klanten goed geholpen worden.”

Schuurs Assurantiën is gevestigd aan de Dorpsstraat 7 in Wilnis. Telefoon 0297-289090. Het kantoor is geopend van maandag tot en met vrijdag van half negen tot vijf. Bezoek bij voorkeur op afspraak. Voor meer info: www.schuurs.nl

Bron: De Groene Venen

Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: Schuurs Assurantien

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Schuurs Assurantiƫn Wilnis: verzekeren is maatwerk

Het assurantiekantoor van Harry Schuurs in Wilnis is een veelzijdig bedrijf, met een uitgebreid pakket aan diensten. Naast verzekeringen kan men er ook terecht voor hypotheken en pensioenregelingen. En ze doen ook bankzaken, want het kantoor is bankhouder van RegioBank. Ongeveer zestig procent van de klanten bestaat uit kleine bedrijven … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: