Promotieplan Aalsmeer zet verhalen van bezoekers centraal

Promotieplan Aalsmeer zet verhalen van bezoekers centraal


Geplaatst op: 24 juli 2017

Afgelopen week heeft het college van Aalsmeer het Promotieplan Aalsmeer 2017 – 2020 vastgesteld. Onder de naam ‘Visit Aalsmeer’ worden aankomend jaar onder andere een website opgezet en een Facebook-, Twitter- en Instagram-account geopend. Bezoekers worden straks uitgenodigd hun verhalen, belevenissen en foto’s te delen. Wethouder Jop Kluis en ondernemers Mike van der Laarse en Kirsten Verhoef zijn blij met de inspirerende ideeën in het plan. “Wij kunnen zelf wel zeggen hoe mooi Aalsmeer is, maar het komt veel sterker over als bezoekers vertellen hoe zij Aalsmeer beleven.”

Het Promotieplan Aalsmeer is afgelopen jaar samen met de ondernemers ontwikkeld en zal de aankomende jaren ook samen met hen worden uitgevoerd. Een belangrijk onderdeel van het plan is dat alle informatie die nu nog verspreid wordt aangeboden via VVV Aalsmeer, Beleef Aalsmeer en de website van de gemeente, straks wordt gebundeld op één plek: de website ‘Visit Aalsmeer’. Daarnaast worden onder dezelfde naam verschillende socialmediakanalen geopend.

DNA van Aalsmeer

In het plan is een duidelijke focus gelegd op de ‘Unique Selling Points’ van Aalsmeer: water en bloemen, het ‘DNA van Aalsmeer’. Ook zijn duidelijke keuzes gemaakt voor specifieke doelgroepen, te weten de doelgroepen ‘uitbundig geel’ en ‘ingetogen aqua’. Kort samengevat zijn dat spontane mensen die op zoek zijn actieve, sportieve en gezellige activiteiten, bijvoorbeeld gezinnen met kinderen, en de rustige recreant die tijd heeft om regelmatig op pad te gaan en op zoek is naar cultuur en rustige sportieve mogelijkheden. Bij de internationale bezoeker richten we ons op bezoekers die interesse hebben in bloemen. Ook wat betreft de promotie van evenementen, gaan we focussen. In Aalsmeer wordt enorm veel georganiseerd, maar niet alles is interessant voor mensen van buitenaf. Onze bezoekers komen voor water en bloemen, dus we promoten vooral de evenementen die hierbij aansluiten. 

Kristen Verhoef ziet daarbij veel kansen voor regionale samenwerking. “Als we regionaal meer samen gaan werken, hebben we onze gasten veel te bieden. Aalsmeer heeft niet zoveel overnachtingsmogelijkheden, maar die zijn er juist wel in bijvoorbeeld Hoofddorp. Terwijl daar niet zoveel bezienswaardigheden zijn. Zo kunnen we elkaar versterken. Ook zie ik veel kansen in samenwerking binnen de Metropoolregio Amsterdam.”

Delen via social media

Uit het onderliggende onderzoek van het promotieplan blijkt dat steeds meer mensen hun keuze voor een dagje uit baseren op de verhalen en belevenissen van anderen. Kluis: “Het is daarom heel belangrijk dat we onze verhalen vertellen over bijvoorbeeld de schoonheid van de Westeinderplassen en vervolgens bezoekers uitnodigen hun verhalen, filmpjes en foto’s te delen via social media. Zodat andere mensen denken: ‘Dat wil ik ook zien en meemaken’. De bezoekers zijn onze ambassadeurs.”

In het promotieplan wordt ook ruime aandacht besteed aan de inbreng van ondernemers, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van nieuwe arrangementen. Verhoef: “Ik merk dat steeds meer ondernemers leuke plannen hebben voor arrangementen. Zo’n arrangement moet wel een totaalpakket zijn, want mensen vinden het moeilijk om zelf alles uit te zoeken.” Van der Laarse: “Ik denk ook dat Floriworld en Fort Kudelstaart grote publiekstrekkers kunnen worden. Daar kunnen we echt mee scoren.” Kluis: “Het mooie is, dat als deze publiekstrekkers hun deuren openen, wij onze promotie al op orde hebben. Ik merk dat het bruist van de ideeën. Nu gaat het erom al die mooie verhalen te delen met Nederland en de rest van de wereld.”

De uitdaging zit erin om actief te blijven en elkaar te blijven voeden met verhalen, zegt Van der Laarse. “Daarom moeten we het samen doen. Het gaat om een wisselwerking tussen gemeente, ondernemers en bezoekers. We zijn goed op weg!”

Het totale promotieplan kunt u lezen op www.aalsmeer.nl/promotieplan

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Promotieplan Aalsmeer zet verhalen van bezoekers centraal

Afgelopen week heeft het college van Aalsmeer het Promotieplan Aalsmeer 2017 – 2020 vastgesteld. Onder de naam ‘Visit Aalsmeer’ worden aankomend jaar onder andere een website opgezet en een Facebook-, Twitter- en Instagram-account geopend. Bezoekers worden straks uitgenodigd hun verhalen, belevenissen en foto’s te delen. Wethouder Jop Kluis en ondernemers … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: