Het gaat deze zondag even wennen worden voor de busreizigers in onze gemeente. Dan gaat de nieuwe concessie van Connexxion in en ook bij vervoerder Syntus wijzigt het één en ander.
De vertrouwde lijn 142, welke al zo'n twintig jaar van het Amsterdamse centrum naar Wilnis rijdt, zal verdwijnen uit De Ronde Venen. Ook door de 174 en de nachtbus N74 gaat een streep. Het gat dat deze lijnen achterlaten wordt deels opgevuld door de ‘nieuwe’ lijn 340. Deze wordt vanaf het busstation van Uithoorn doorgetrokken naar Mijdrecht en vertrekt twee keer in het uur vanaf Mijdrecht Centrum. Ook de halte Dukaton wordt aangedaan om vervolgens naar Uithoorn te rijden. Via onder andere Aalsmeer en Hoofddorp eindigt de 340 in Haarlem.
Jongeren die na een avondje stappen in Amsterdam nog terug willen naar hun ouderlijk huis kunnen hun vloerpizza niet meer in de N74 leggen. Tegen hen zegt Connexxion: pak de N126 van Syntus. Deze rijdt zaterdag- op zondagnacht vanaf Leidseplein via Bijlmer ArenA langs Abcoude en door Vinkeveen, Mijdrecht en Wilnis.
Mijdrecht blijft tot de opening van de Noord/Zuidlijn voorzien van de spitsbus 242. De eindhalte van deze lijn wordt echter verkort tot Amsterdam Zuid. Na de opening van de Noord/Zuidlijn wordt de 242 vervangen door de 348.
Wilnis
De bewoners van de Burgemeester Padmosweg zullen een voorzichtig vreugdedansje doen want zij hebben acht bussen per uur minder voor hun huis langs razen, maar de rest van de bewoners is minder positief. Op Twitter klinken boze geluiden richting vervoerder Connexxion. "Jullie zogenaamde aanbod voor Wilnis is vanaf 11 december nihil. Ik, en ik denk nog veel meer studenten en werkenden met mij, vind dit echt schandalig" schrijft de heer De Rooy. Een ander vult hem aan: "Het moet echt niet gekker worden in De Ronde Venen!"
Volgens Connexxion kan het niet anders. Woordvoerder Rick de Vries reageert desgevraagd op de woede van de Wilnissers: “Het aantal reizigers in Wilnis is beperkt. Lijn 130 van Syntus naar Uithoorn komt hier ook al. Nu rijden we vaak met meerdere bussen met een beperkt aantal reizigers achter elkaar aan. Dat willen we niet meer. OV is een schaars goed, het is dan handiger om die bussen/uren/kilometers in te zetten op trajecten waar meer vraag is.”
"Prima verbindingen vanuit Mijdrecht"
Ondanks het vervallen van vertrouwde Connexxionlijnen, vindt het vervoersbedrijf dat Mijdrecht goed openbaar vervoer heeft. Daarover schrijven ze: “Connexxion biedt met lijn 242 en 340 nog steeds prima verbindingen vanuit Mijdrecht naar de regio Amstelland en Meerlanden. Wij nodigen reizigers van harte uit om dit na 10 december te proberen. De frequenties zijn nu afgestemd op de vervoervraag vanuit Mijdrecht maar als heel veel reizigers onze bussen weten te vinden dan zal het aanbod ook vanzelf toenemen.”
Syntus
Vorig jaar maakte De Ronde Venen voor het eerst kennis met vervoerder Syntus. Zij wonnen de Utrechtse concessie van Connexxion. Dit jaar voeren ze een paar aanpassingen door. Het aantal vertrektijden van het kleine pendelbusje M1 wordt gehalveerd. Deze rijdt nog maar twee keer per uur door Mijdrecht. De andere helft van de tijd rijdt het busje als M2 over het industrieterrein en pakt daarbij ook een halte in het nieuwe Marickenzijde mee. Beide lijnen rijden niet in het weekend.
Daarnaast worden de tijden van de 121 aangepast, zodat de dienstregeling beter aansluit op de schooltijden in Hilversum. Naar aanleiding van klagende omwonenden zal de 121 niet meer de Kogger maar Mijdrecht Centrum aanhouden als eindhalte. Het wordt daar dringen geblazen, want ook de lijnen van Connexxion eindigen daar. Volgens de woordvoerder is het even behelpen: “Samen met de gemeente, provincie en Syntus wordt gewerkt aan een oplossing hiervoor. Het zal niet direct per 10 december helemaal klaar zijn dus bij aanvang wordt het even een beetje improviseren maar op korte termijn is dit opgelost.”