Omdat windmolens en zonnepanelen het landschap ‘vervuilen’, bedacht bouwbedrijf BAM een alternatief: zonnepanelen op verkeerswegen.
Tussen Kamerik en Kockengen is afgelopen week begonnen met de primeur: het neerleggen van een ‘mat’ van 30 meter vol zonnepanelen op de provinciale weg N401 tussen Kockengen en Portengen. Auto’s kunnen daar gewoon overheen rijden. Omdat er geen bomen staan kunnen de panelen de zonnestralen maximaal opslurpen.
Nu de matten er liggen gaat BAM samen met de provincie meten wat de panelen opleveren, hoeveel geluid het maakt als er auto’s overheen rijden en of automobilisten en motorrijders zich anders gedragen als ze dat doen. Als dat allemaal geen problemen oplevert, wordt bekeken of er op meer plekken zonnepanelen op de weg kunnen worden gelegd. Het stuk autoweg bij Kockengen is gekozen voor de proef omdat daar geen mensen wonen die last kunnen hebben van het extra lawaai. „Ik begrijp dat het iets meer geluid maakt dan een gewone asfaltweg, maar minder dan een klinkerweg’’, zegt projectleider Ad van ’t Zelfde van BAM Infra.
Kans
De provincie Utrecht werkte graag mee aan het experiment. „Het past binnen ons duurzame beleid, dus geven we het graag een kans’’, zegt woordvoerder Clara van Foreest.
De provinciale weg N401 wordt druk bereden door verkeer dat bij Breukelen de snelweg op wil en is daarom extra geschikt voor de test. BAM Infra is druk met het verduurzaming van zijn bouwprojecten en vond zonnepanelen op het asfalt een goed alternatief voor daken of weilanden. „Energie maken kost ruimte. De wegen liggen er al, dus leek de combinatie ons een goed idee’’, zegt Van ’t Zelfde.
Ook in Frankrijk wordt geëxperimenteerd met de Wattway-panelen van het Franse bedrijf Colas die BAM gebruikt. Die panelen zijn speciaal ontworpen omdat ze het gewicht van passerende auto’s moeten kunnen weerstaan.