Digitale dienstverlening De Ronde Venen bovengemiddeld
De gemeente De Ronde Venen scoort boven het landelijke gemiddelde als het gaat om de digitale dienstverlening. Dit is duidelijk geworden uit jaarlijks onderzoek van Ernst & Young naar de digitale loketten van alle Nederlandse gemeenten. Waar de landelijk gemiddelde totaalscore ligt op 2.11, is de totaalscore van de gemeente De Ronde Venen 2.43. De maximaal haalbare score op alle onderdelen is 3.0. De digitale dienstverlening is daarmee ook na de herindeling op 1 januari 2011 op een hoog niveau gebleven.
Dit jaar heeft het onderzoek plaatsgevonden in de periode juli tot en met augustus 2011. Er is onder andere gekeken naar de mate waarin producten of diensten digitaal zijn af te nemen, de effectiviteit van de zoekmachine en emailresponse.
De digitale producten of diensten van de gemeente, zoals het inzien van een WOZ taxatieverslag, een afspraak maken voor een paspoort of een aanvraag huishoudelijke hulp (Wmo), werden beoordeeld op informatie, het downloaden van formulieren en op de mogelijkheid tot digitale afname. De gemeente De Ronde Venen scoorde hierop 2.27 bij een gemiddelde landelijke score van 2.08.
Door middel van een goede, slimme zoekmachine op de website, moet het voor inwoners gemakkelijk zijn om de juiste informatie te vinden. In heel Nederland zijn slechts zes gemeenten waarbij alle zoekopdrachten het gewenste resultaat binnen de eerste vijf zoekresultaten wordt getoond. De Ronde Venen behoort tot deze groep koplopers en scoorde hierop 3.0 bij een gemiddelde landelijke score van 2.04.
Het emailonderzoek bestond uit een vraag waarop een medewerker van de gemeente gemakkelijk antwoord kan geven. De Ronde Venen reageerde binnen de gestelde termijn van twee dagen met een correct antwoord, en scoorde daarmee 2.33 bij een gemiddelde landelijke score van 2.24.
De gemeentelijke website biedt een grote hoeveelheid aan informatie over tal van onderwerpen en wordt dan ook veelvuldig bezocht. Via de webwinkel kunnen inwoners van de gemeente producten kopen en aanvragen en elektronisch zaken doen met de gemeente. Denk hierbij aan het doorgeven van een verhuizing, aanvragen van diverse uittreksels of bezwaar indienen.
Met circa 3000 bezoekers per maand wordt de winkel goed bezocht. Daarnaast kunnen digitaal ook afspraken gemaakt worden en via het meldpunt openbare ruimte kan iedereen opmerkingen of vragen over het onderhoud en de veiligheid van de openbare ruimte doorgeven.
In lijn met de uitkomsten van het rapport streeft de gemeente ernaar om de digitale dienstverlening nog verder te optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan een volledige digitale verwerking van productaanvragen via de website. Het volledige rapport van Ernst & Young is in te zien via www.derondevenen.nl.