Wat betekenen deze veranderingen voor mijn bedrijf?
Facebook realiseert zich dat het terug moet naar de basis: het verbinden van mensen. Het algoritme wordt de komende maanden aangepast zodat berichten van familie, vrienden en groepen vaker in de tijdlijn verschijnen. Dit heeft – zoals je je kunt voorstellen – ook zeker gevolgen voor bedrijven:
- Bedrijven moeten op zoek naar interactie: bedrijven zijn al jaren bezig om transparanter te worden en via social media kanalen het gesprek met hun klanten aan te gaan. Door de aanpassing van Facebook worden bedrijven meer dan ooit uitgedaagd om persoonlijker te worden en écht in contact te komen met (potentiële) klanten. Het is niet meer genoeg om op Facebook met communicatie-hagel te schieten. Bedrijven moeten subgroepen identificeren en die op verschillende manieren aanspreken.
- Lager organisch bereik: de afgelopen jaren is het organische bereik van Facebook-pagina’s steeds verder gedaald. Dit zal door de nieuwe aanpassingen aan de tijdlijn alleen maar verder dalen. Tenzij je berichten voor veel sociale interactie zorgen, zal je content niet of nauwelijks in de tijdlijnen van gebruikers terecht komen. Daar komt nog bij dat Facebook het bereik op een andere manier gaat rapporteren. Voorheen keek Facebook naar het aantal keren dat je bericht in de nieuwsfeed werd geplaatst. Nu tellen ze het bericht alleen mee als het zichtbaar was op het scherm van de gebruiker.
- Betaald adverteren is niet langer optioneel: via Facebook beschikten bedrijven lange tijd over gratis middelen om hun boodschap bij hun doelgroep te krijgen. Maar nu het organische bereik van bedrijfspagina’s verder afneemt, zullen steeds meer bedrijven inzien dat je Facebook moet betalen om je doelgroep te bereiken. Hier kunnen we moeilijk over doen, maar eigenlijk gaat Facebook nu gewoon meer lijken op andere advertentiekanalen. We verwachten van een krant of zoekmachine ook niet dat ze gratis onze boodschap onder de aandacht brengen.
Daarnaast heeft betaald adverteren ook veel voordelen. Bij organisch bereik weet je niet of je de juiste doelgroep bereikt, terwijl je bij advertenties gebruik kunt maken van de geavanceerde targetting mogelijkheden. Door de hogere concurrentie zullen de advertentiekosten stijgen, maar ook dit hoort erbij als een platform volwassen wordt.
Wat moet je niet doen?
We kunnen veel leren van de ontwikkelingen die zich rondom zoekmachineoptimalisatie (SEO) hebben afgespeeld. In het begin waren er verschillende trucs om een groter organisch bereik en een hogere ranking te krijgen. Uiteindelijk is het algoritme van Google zo slim geworden dat de focus weer ligt op het maken van een website die technisch goed, snel en veilig is en waar kwalitatieve content te vinden is.
Ook op Facebook is de laatste jaren veel gebruik gemaakt van trucs om content te promoten. Maar het algoritme van Facebook is slimmer geworden en kan nu beter beoordelen of content voor echte sociale interactie zorgt of dat het in de categorie clickbait valt. Facebook wil een einde maken aan de volgende praktijken:
- Vote baiting: berichten die mensen oproepen om te stemmen. Een poll mag uiteraard wel.
- React baiting: berichten die mensen oproepen om te reageren door middel van de verschillende like-mogelijkheden.
- Share baiting: oproepen als “deel dit bericht en win”.
- Tag baiting: berichten die mensen oproepen om iemand te taggen.
- Comment baiting: berichten die mensen oproepen om te reageren met een bepaald woord om zo aan meer reacties te komen.
Hoe krijg ik dan wel meer interactie op mijn Facebook-pagina?
Het is duidelijk dat Facebook hoopt op een tijdlijn met meer sociale interacties en dat goedkope trucs niet langer werken. Maar hoe zorg je er als bedrijf nu voor dat je content voor interactie zorgt? En hoe speel je dus het beste in op deze veranderingen?
- Focus op comments in plaats van likes en shares: het is altijd leuk om likes en shares te krijgen, maar in het nieuwe systeem zijn ze een stuk minder belangrijk geworden. Stel geen ja/nee vragen, maar probeer betekenisvolle conversaties te starten. Vraag niet “Wil je dit jaar naar Toscane op vakantie?” maar stel een vraag als “Welke highlights van Toscane moet je per se gezien hebben? Wat is jouw gouden tip?”. Om meer interactie te krijgen kun je ook klanten in het zonnetje te zetten: “Arie heeft net een gloednieuwe Mercedes SLS gekocht. Willen jullie hem welkom heten en jullie ervaringen met dit prachtige voertuig delen?” Zo moedig je je volgers aan om advies en ervaringen in de comments te delen.
- Gebruik Facebookgroepen: naast berichten van je familie en vrienden, worden ook berichten van groepen vaker in de tijdlijn getoond. Het is sinds enige tijd mogelijk om groepen en subgroepen aan te maken en die aan je pagina te koppelen. Hiermee kun je forumachtige functionaliteiten aan Facebook toevoegen. Het is een goede manier om een persoonlijke band met je klanten op te bouwen of om bestaande en nieuwe klanten met elkaar in contact te brengen.
- Laat medewerkers en klanten content voor je delen: het is belangrijker dan ooit dat je medewerkers en je klanten jouw content via hun persoonlijke profielen delen. Creëer kwalitatieve content die de moeite van het delen waard is en zorg dat het delen gemakkelijk wordt gemaakt. Bij Loyals gebruiken we een tool waarmee we content van onze Loyals-collega’s direct via onze eigen kanalen kunnen delen. En het gamification element zorgt ervoor dat het leuk blijft om elkaars content te blijven delen.
- Kwaliteit boven kwantiteit: het nieuwe algoritme kijkt nauwkeurig naar de interactie bij je berichten. Veel bedrijven plaatsten meerdere keren per dag content om hun bereik te verhogen en gebruikten Facebook als een massamedium. Berichten met een lage interactie kunnen een slechte invloed hebben op de reputatie van je pagina. Kies dus voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.
- Bereik je trouwe volgers: gebruikers hebben zelf invloed op de invulling van hun tijdlijn. Ze kunnen bijvoorbeeld aangeven van welke pagina’s ze als eerste content willen zien. Wijs je trouwe volgers op deze mogelijkheid.
- Gebruik monitoring tools om te achterhalen wat er leeft bij je klanten: om het gesprek aan te kunnen gaan met je klanten moet je natuurlijk wel weten wat er speelt. Houd feedback die je binnenkrijgt in de gaten en monitor wat er op de verschillende kanalen over je bedrijf wordt gezegd, zodat je erop in kunt spelen en het gesprek met jouw klanten aan kan gaan.
- Focus op live video: live video’s roepen tot 6x meer interactie op in vergelijking met reguliere video’s. Slechts een klein deel van de bedrijven gebruikt op dit moment Facebook Live, dus het is een goede manier om op te vallen. Wist je dat je volgers een melding krijgen wanneer je live gaat?
- Houd Facebook Stories in de gaten: het is inmiddels bekend dat Facebook Stories breder uitgerold gaat worden en dat bedrijfspagina’s straks ook stories kunnen maken. We hebben bij Instagram al gezien dat stories een leuke manier zijn om mensen een kijkje achter de schermen te geven of om how-to video’s te delen. Daarnaast hebben de stories een prominente plek in de Facebook apps en op de website, dus het is een goede manier om op te vallen.
Oh no, I am losing my audience!
Zie je het bereik van je Facebook-berichten teruglopen en zoek je naar manieren om met je doelgroep in contact te komen? Adverteren op Facebook blijft de beste methode om je doelgroep te bereiken, ook als je budget beperkt is. Onze contentspecialisten denken daarnaast graag met je mee over hetschrijven van goede content, ook voor je berichten op Facebook. En zoals gezegd hebben we leuke manieren beschikbaar om je medewerkers meer te betrekken bij het verspreiden van je content. Kortom, genoeg redenen om eenscontact op te nemenen samen na te denken over de mogelijkheden.
Bron: Bericht is overgenomen van www.a-side.nl
Inschrijven nieuwsbrief
Alle velden zijn verplicht
Je gegevens: