Overgrote meerderheid cliënten tevreden over Wmo-voorziening


Geplaatst op: 24 november 2011

De overgrote meerderheid van de Rondeveense cliënten is tevreden over de kwaliteit van Hulp bij de huishouding, een WRV-voorziening (woonvoorziening, rolstoel/ scootmobiel, vervoersvoorziening) en over de wijze waarop de aanvraag door de gemeente is afgehandeld. Dit blijkt uit een tevredenheidsonderzoek over 2010 dat de gemeente De Ronde Venen heeft verricht onder de afnemers van Wmo-voorzieningen.

Ten opzichte van vorig jaar zijn de cliënten duidelijk meer tevreden over de informatievoorziening en het contact met de gemeente. Een ander aspect van het proces waar de cliënten tevreden over zijn, betreft de uitleg over de mogelijkheid om bezwaar in te dienen. Dat was een aandachtspunt voor de gemeente op basis van het onderzoek in 2009. In algemene zin is er vooruitgang in tevredenheid over het proces. Minder tevreden is men over de wachttijd tussen goedkeuring van een aanvraag en de levering van de voorziening. Verder is opvallend dat minder mensen zelfstandig de aanvraag voor een voorziening hebben ingediend. Onduidelijk is nog waardoor dit aantal is afgenomen.

Voor wat betreft de Hulp bij het huishouden geeft 91% aan tevreden te zijn met het aantal uren dat is toegekend. De indicatiestelling van het aantal uren is een aandachtspunt voor de gemeente en neemt de gemeente mee in de huidige ontwikkelingen binnen de Wmo. Daarnaast zijn de cliënten vooral tevreden over het contact met de hulp.

Met betrekking tot de WRV-voorzieningen springen er een paar resultaten uit. 98% is tevreden over een woonvoorziening (zoals een traplift, drempelaanpassing of toiletstoel). Echter, nog geen 60 procent van de cliënten is tevreden over de vervoersvoorziening van Regiotaxi. Het gaat dan vooral om de stiptheid van aankomst en vertrek. De vervoerder heeft inmiddels maatregelen genomen om dit te verbeteren. Denk daarbij aan de herverdeling van de vervoerscapaciteit over het hele gebied en de aangepaste instructies aan de planners.

Jaarlijks onderzoekt de gemeente de tevredenheid onder de klanten van Wmo-voorzieningen. Behalve dat dit ook wettelijk verplicht is, wil de gemeente zo grip houden op de kwaliteit van de dienstverlening.
In het onderzoek wordt gekeken naar zowel de kwaliteit en tevredenheid over de producten als het proces. Om de tevredenheid in beeld te krijgen, is gekozen voor een telefonische enquête.

 

Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: Gemeente De Ronde Venen

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Overgrote meerderheid cliƫnten tevreden over Wmo-voorziening

De overgrote meerderheid van de Rondeveense cliënten is tevreden over de kwaliteit van Hulp bij de huishouding, een WRV-voorziening (woonvoorziening, rolstoel/ scootmobiel, vervoersvoorziening) en over de wijze waarop de aanvraag door de gemeente is afgehandeld. Dit blijkt uit een tevredenheidsonderzoek over 2010 dat de gemeente De Ronde Venen heeft verricht … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: