De Baat (7e)
LinkedIn adverteren: (bijna) alles wat je moet weten

LinkedIn adverteren: (bijna) alles wat je moet weten


Geplaatst op: 18 september 2018

About the context

Het is goed te beseffen dat LinkedIn-gebruikers vooral up-to-date willen blijven van de professionele activiteiten van hun netwerk, nieuwe kennis en ervaring tot zich willen nemen. Vaak zijn ze op zoek naar professionele kansen:

  • nieuwe medewerkers,
  • een nieuwe baan,
  • nieuwe opdrachten of
  • opdrachtgevers.

Tel bovenstaande gebruikerscontext op bij de mogelijkheid om je advertenties te richten op allerlei professionele en zakelijke kenmerken en je snapt de potentie. 

De kosten van Linkedin adverteren?

Vaak wordt er gezegd dat adverteren op LinkedIn duur is. Eigenlijk valt dit wel mee. Per klik betaal je zeker meer dan op bijvoorbeeld Facebook, maar het gaat uiteindelijk natuurlijk niet alleen om de kosten per klik. Door de specifieke targetting mogelijkheden hebben we meerdere cases waarin de uiteindelijke kosten per lead of conversie lager zijn. Heb je bijvoorbeeld bepaalde functionarissen nodig binnen een specifieke branche? Dan is het het al snel waard om daar wat meer voor te betalen. Laten we dus eerst verder inzoomen op de targetting opties.

Targetting op LinkedIn

LinkedIn geeft je de mogelijkheid je promoties te richten op allerlei zakelijke gegevens, denk aan:

  • Bedrijfsnaam,
  • bedrijfstak en
  • bedrijfsgrootte.

Minstens net zo interessant? De gegevens over personen. Denk aan:

  • Huidige (en indien gewenst vorige) functie,
  • functietitel,
  • senioriteit, 
  • studierichting,
  • vaardigheden en
  • het aantal jaren ervaring.

Een andere bijzondere optie om de doelgroep samen te stellen is de groepen waar mensen lid van zijn. De groepen op LinkedIn spelen niet meer zo’n grote rol lijkt het, maar het is goed je te realiseren dat je op die manier kunt targetten. Bijvoorbeeld iedereen die lid is van de groep Bouwend Nederland.

LinkedIn advertising

Audience matching op LinkedIn

 Naast adverteren op basis van bovenstaande selecties, kent Linkedin nog een andere vorm van targetting die ze ‘Audience Matching’ noemen. Ook die kan bijzonder interessant zijn...

Er zijn drie varianten:

  1. Website retargeting – Je content promoten bij mensen die je website reeds bezocht hebben. Of (meestal veel interessanter) specifieke pagina’s van je website.

    Het is bij Linkedin nog niet dat je hierbij meer geavanceerde zaken kunt doen zoals alle mensen die wel op je vacature site zijn geweest, maar nog niet hebben gereageerd een reminder sturen. Maar dat volgt ongetwijfeld snel.

    Om dit te kunnen moet je de Linkedin pixel installeren en adviseren we ook om de juiste cookie melding te doen. Mocht je hier hulp bij nodig hebben? Let us know!

  2. Account targeting – Kies zelf welke bedrijven je wilt bereiken door een lijst van gekozen bedrijven te uploaden. LinkedIn adviseert minimaal 1000 bedrijven, maar het werkt al vanaf 300 herkende bedrijven. Je kunt een lijst uploaden met bedrijfsnamen en hun bedrijfspagina op LinkedIn. De targetting is vervolgens gericht op mensen die bij het betreffende bedrijf werken.

  3. Contact targeting –  E-mailadressen vanuit een andere database uploaden om ze via Linkedin te targetten? Geen probleem bij LinkedIn adverteren! Ook hierbij geldt dat de gegevens wel op de juiste manier moeten zijn verkregen. Je mag dus niet zomaar een lijstje maken van mensen die je wel zou willen benaderen. Ook hier is het minimum 300 herkende profielen.

Genoeg over de interessante targetingmogelijkheden. Je wilt natuurlijk ook weten hoe je advertentie op LinkedIn er dan uitziet.

Advertentieproducten op LinkedIn

LinkedIn kent in Nederland twee mogelijkheden op het gebied van adverteren:

  • Tekstadvertenties
  • Sponsored content 

Tekstadvertenties op Linkedin

De tekstadvertenties zijn wat kleiner en vooral minder opvallend dan de sponsored content. Ze bevatten, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, wél een afbeelding. Deze advertenties staan aan de rechtkant in de zijbalk en soms zonder afbeelding helemaal bovenaan.

 Sponsored content op Linkedin

Sponsored content is ook een wat verwarrende naam. Je kunt reeds bestaande content promoten, maar ook een specifieke advertentie maken. Deze promotie wordt altijd in de tijdlijn weergegeven. Hierdoor lijkt het minder op een advertentie en lezen mensen je advertentie sneller en beter. Looking for success? Dan is dit meestal the way to go! 

Advertentiedoelen op Linkedin

Vervolgens kan je kiezen uit 3 advertentie doelen: 

  1. Doorsturen naar website. Dit is de meestgebruikte variant. Het moet mensen aanzetten om door te klikken naar je website.

  2. Leads verzamelen. Deze vorm van adverteren gebruikt automatisch ingevulde formulieren die LinkedIn-gebruikers met één enkele klik kunnen indienen. De gegevens komen uit LinkedIn zelf, denk naast zaken als de naam aan bijvoorbeeld: senioriteitsniveau, functie, bedrijf, bedrijfstak, etc..
  3. Meer videoweergaven. De optie om videos te promoten, is relatief nieuw. Wat het doet? Nou, heel verrassend: het maximaliseren van het aantal weergaven van je videocontent.

Advertentieformaten op Linkedin

Voor het doel "meer videoweergaven", kan je natuurlijk alleen kiezen voor een video.

Voor de overige doelen die hierboven staan beschreven kan je kiezen uit: een combinatie van afbeelding, tekst en een link, maar kan ook voor een video gekozen worden. De meest recente uitbreiding? Een carrousel-advertentie, oftewel een serie van afbeeldingen. Super handig om meerdere producten of diensten te promoten, meer een verhaal te vertellen of bijvoorbeeld je laatste blogs op een rijtje te zetten. Meer weten over deze nieuwe vorm? Check dan deze blog.

 

Klaar? Nee, nog niet!

Kies je een campagne die gericht is op verkeer naar de website? Vergeet dan niet de landingspagina. Op deze pagina komen mensen immers terecht als ze op de advertentie klikken. De interesse is gewekt, nu is het belangrijk dat de bezoeker wordt overtuigd om actie te ondernemen. Dit kan bijvoorbeeld een inschrijving, aankoop of aanvraag zijn. Besteed dan ook zeker voldoende aandacht aan het optimaal inrichten van de betreffende landingspagina, zodat het uiteindelijke aantal relevante conversies zo hoog mogelijk is. 

 

Ready to go!

Zo, alles bij elkaar komt er nog best wat bij kijken om advertenties op LinkedIn goed in te zetten. Onze online advertising specialisten willen je daar graag bij helpen. Met ons realtime dashboard zorgen ervoor dat je altijd weet wat we aan het doen zijn. Verder optimaliseren we proactief op basis van de afgesproken doelstellingen en nemen we contact op als zich nieuwe kansen voordoen! Need help? Neem even contact op of begin met chatten.


Bron: Bericht is overgenomen van www.a-side.nl

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

LinkedIn adverteren: (bijna) alles wat je moet weten

About the context Het is goed te beseffen dat LinkedIn-gebruikers vooral up-to-date willen blijven van de professionele activiteiten van hun netwerk, nieuwe kennis en ervaring tot zich willen nemen. Vaak zijn ze op zoek naar professionele kansen: nieuwe medewerkers, een nieuwe baan, nieuwe opdrachten of opdrachtgevers. Tel bovenstaande gebruikerscontext op … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: