Naast dat Google ooit is gestart met het platform om tekstadvertenties weer te geven op Google Search, worden er tegenwoordig ook advertenties opgenomen in Google Display Netwerk (inclusief apps en website), Gmail en Youtube. Nog meer mogelijkheden om je doelgroep te bereiken en dat allemaal onder één noemer: Google Ads! Innovatief als Google is, blijft het daar niet bij…
Google ads, what else?
Na de komst van de uitgebreide tekstadvertenties in 2016, staat het najaar van 2018 helemaal in het teken van nóg meer uitbreiding en veranderingen op tekstadvertenties. Altijd zijn wij als Online Marketeers bezig om de juiste tone of voice te vinden voor in de tekstadvertenties. Tot voor kort moest dit passen in een beschrijving van 90 tekens. Wat als ik je nu zeg dat er meer ruimte is voor…
- relevante informatie die je advertentie sterker maakt
- advertenties die nog beter aansluiten bij je bestemmingspagina
- het opnemen van zoekwoorden
- extra Call to Actions
- extra Unique Selling Points
Het puzzelen met het aantal tekens is (niet) voorbij.
Vanaf nu is er extra ruimte in de tekstadvertenties om een derde kop en een tweede beschrijving toe te voegen. Een grote beschrijving van 180 tekens schrijven is helaas geen optie, want de tweede beschrijving en ook de derde kop worden niet gegarandeerd weergegeven. De belangrijkste tekst zet je daarom in kop 1, kop 2 en beschrijvingsregel 1. Het is afhankelijk van welk apparaat je gebruikt wat er getoond kan worden en daarbij checkt Google of het de prestaties van de advertentie ook daadwerkelijk verbetert.
Succesvol of niet?
Het belangrijkste met deze uitbreiding is dat dit heel waarschijnlijk resulteert in een stijging van de doorklikratio. Dat is waar wij het voor doen: de advertentie zo relevant mogelijk maken zodat de juiste advertentie getoond wordt gerelateerd aan de zoekopdracht. Dat is waar Google Ads zich nu ook veel meer mee bezig gaat houden.
Meet the Responsive Ads!
De uitbreiding op de tekstadvertenties is nog niet alles. Met de introductie van Responsive Ads kun je zelfs tot maximaal 15 koppen en 4 beschrijvingen invullen. In 2016 dachten wij dat het al een uitdaging was om een pakkende tekstadvertentie te schrijven in toen nog 80 tekens. Nu is het dé uitdaging om in elke kop en beschrijving zinvolle informatie te schrijven die in willekeurige volgorde kan worden getoond, zowel afzonderlijk als in combinatie. Daarmee is het ‘puzzelen’ dus nog geen verleden tijd, in ieder geval voor Google niet. Het doel met de inzet van Responsive Ads is dat Google gaat testen welke verschillende combinaties van koppen en beschrijvingen het beste bij elkaar passen om uiteindelijk de beste advertentie te tonen voor verschillende zoekopdrachten.
Try it out…
Omdat deze nieuwe feature zich in de Betá versies bevindt, is het op dit moment voornamelijk nog uitproberen of het werkt en wat dan het beste werkt. Wel kunnen we nu al concluderen dat Google Ads hiermee één van de meest grote verandering aan gaat brengen binnen zoekmachinecampagnes. Enthousiast geworden om aan de slag te gaan met het (her)schrijven van je tekst- en responsive tekstadvertenties? Wij zijn Google Premier Partner, wij kennen de kneepjes van het vak en helpen je graag verder vanuit Nederland, Curacao én Colombia!
Tip van Loyal Lisanne:
Ken je de Masterclass Online Marketing al van mijn collega Wilco Verdoold? Hij gaat niet alleen in op het middel Google Ads maar neemt je mee in de wereld van online marketing. Het overtreft je verwachtingen, gegarandeerd! Schrijf je snel in want er zijn nog maar een paar plekken beschikbaar.
Bron: Bericht is overgenomen van www.a-side.nl
Inschrijven nieuwsbrief
Alle velden zijn verplicht
Je gegevens: