001 - Escaperoom aglemeen

Johannes de Doperschool in het teken van mediawijsheid


Geplaatst op: 18 november 2011

TV, internet, social media. De mogelijkheden van media zijn groot en weten hoe media werkt is essentieel om te participeren in onze samenleving. Kinderen worden er constant mee geconfronteerd en zijn dagelijks uren met media bezig zonder geleerd te hebben hoe hiermee om te gaan, laat staan dat ze de risico's kennen. Om mediawijsheid in het onderwijs te integreren en leerlingen te laten ervaren hoe mediawijs ze echt zijn, doet de Johannes de Doperschool uit Zevenhoven mee met het project MediaMasters2011Dit wordt georganiseerd in de Week van de Mediawijsheid om de ultieme media-ervaring op te doen in het basisonderwijs: Een superspannende en interactieve ervaring voor groep 7 en 8, waardoor leerlingen ervaren hoe mediawijs ze echt zijn.

Het spel wordt gespeeld in de Week van de Mediawijsheid van 21-27 november 2011. MediaMasters2011 is onderdeel van de campagne: Mediawijs? Bewijs het maar!, waarin media en opvoeding centraal staat.

De basisschool Johannes de Doper doet mee aan de Week van de Mediawijsheid. Hiermee wil de school mediawijsheid in het onderwijs integreren. Kinderen lijken redelijk mediawijs, maar ze gebruiken vaak nog lang niet alle mogelijkheden en onderschatten hun mediagedrag. Ouders voelen veelal intuïtief aan waar de gevaren liggen, maar zijn niet altijd zelf voldoende thuis in de media, daarom wil de Zevenhovense school kinderen motiveren en stimuleren tot het juiste media c.q. internet gebruik, maar zo ook wijzen op de gevaren die op de loer liggen.

MediaMasters confronteert de leerlingen een week lang op een interactieve manier met de mogelijkheden en risico's van media. Alle vormen komen aan orde. Om informatie in te winnen, maar ook om de kinderen van de wijs te brengen. Is alles wat ze zien echt? Kun je iedereen vertrouwen?

Alle leerlingen behalen aan het eind van de week hun diploma MediaMaster, als bewijs dat ze alle mediabeproevingen doorstaan hebben.

 

Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: ingezonden stukken

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Johannes de Doperschool in het teken van mediawijsheid

TV, internet, social media. De mogelijkheden van media zijn groot en weten hoe media werkt is essentieel om te participeren in onze samenleving. Kinderen worden er constant mee geconfronteerd en zijn dagelijks uren met media bezig zonder geleerd te hebben hoe hiermee om te gaan, laat staan dat ze de … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: