Foto: Sacha de Boer

Mijdrechtse Jos Kooijman in campagne 'Gewoon Stoer' van tijdschrift Margriet


Geplaatst op: 9 november 2018

Het tijdschrift Margriet bestaat tachtig jaar. Om dat te vieren is er een bijzonder jubileumnummer gemaakt, met als thema 'Gewoon Stoer'. Uit heel Nederland zijn tachtig ‘stoere vrouwen’ geselecteerd die in het tijdschrift hun verhaal vertellen. Een daarvan is de Mijdrechtse Jos Kooijman.

De tachtig vrouwen kregen niet alleen een plek in het jubileumnummer, maar werden ook geportretteerd door fotografe Sacha de Boer. “De foto’s van de tachtig vrouwen hangen tot en met volgend voorjaar in een expositie in het Amsterdams Museum’’, vertelt Kooijman, die voor deze campagne werd aangemeld door een collega. “Toen ik uitgekozen was, schrok ik daar wel van’’, vervolgt de Mijdrechtse, die in het dagelijks leven werkzaam is als buurtsportcoach voor ouderen binnen De Ronde Venen. “Ik stoer? Zo zou ik mezelf niet direct bestempelen. Pas toen ze me vertelden dat het begrip stoer veel breder is dan ‘dapper’ of ‘heldhaftig’ kon ik me er beter in vinden. Veel vrouwen van mijn leeftijd moeten veel ballen tegelijkertijd in de lucht houden. Ze zorgen voor hun ouders als mantelzorgers, moeten er ook nog zijn voor hun kinderen en hebben hun werk waar ze zich met veel energie voor inzetten. Dat geldt voor mij ook. Ook dat is stoer.’’

Toch moet Kooijman nog duidelijk even wennen aan haar titel ‘stoere vrouw’. “Tijdens de lancering heb ik ook de andere vrouwen ontmoet en hun verhalen gehoord. Het ene verhaal is nog aangrijpender dan het andere. Toch kun je die verhalen niet echt met elkaar vergelijken. We zijn allemaal stoer op onze eigen manier. Zo moet je het zien.’’

Sinds het jubileumnummer in de winkels ligt, stromen bij Kooijman de reacties binnen. “Dat is onwijs leuk’’, lacht zij. “Vanmorgen heb ik een sportles gegeven aan dertig vrouwen. Zij waren zo enthousiast dat ze allemaal de Margriet wilden gaan kopen. Ik hoop maar dat ze een grote oplage hebben laten drukken.’’

Het was geen campagne waar uiteindelijk een winnaar uit wordt gekozen. “Eigenlijk zijn de tachtig geportretteerde vrouwen allemaal al winnaars’’, besluit de buurtsportcoach en docente van Spel & Sport. “Zo voelt het ook: het was een feestje om hieraan te mogen meewerken. Voor de fotoshoot werd ik prachtig opgemaakt in de visagie en vervolgens hebben ze een uur lang plaatjes van me geschoten. Ook dat is gewoon een unieke ervaring.’’

 

Bron: De Groene Venen - Rosanne Kok

Foto: Sacha de Boer

Laatst bewerkt op: 9 november 2018 09:32

Bron: De Groene Venen

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Mijdrechtse Jos Kooijman in campagne 'Gewoon Stoer' van tijdschrift Margriet

Het tijdschrift Margriet bestaat tachtig jaar. Om dat te vieren is er een bijzonder jubileumnummer gemaakt, met als thema 'Gewoon Stoer'. Uit heel Nederland zijn tachtig ‘stoere vrouwen’ geselecteerd die in het tijdschrift hun verhaal vertellen. Een daarvan is de Mijdrechtse Jos Kooijman. De tachtig vrouwen kregen niet alleen een … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: