Automobilisten op de A2 mogen vanaf september 2019 ook overdag 130 kilometer per uur rijden. Rijkswaterstaat voert in de zomermaanden onderhoudswerk uit waarmee dit mogelijk wordt gemaakt.
Belangrijk is daarbij het aanbrengen van een dubbele laag geluidreducerend asfalt (ZOAB – zeer open asfaltbeton). Daardoor blijft het lawaai dat het verkeer produceert binnen de wettelijke grenzen.
Op dit moment mag alleen ’s avonds en ’s nachts harder dan 100 kilometer per uur gereden worden. Veel automobilisten was die beperking een doorn in het oog, gelet op de royale vormgeving van de weg met vijf rijstroken in beide richtingen. De verschillende regimes op verschillende tijdstippen en verschillende weggedeelten zorgden voor verwarring. Dat bleek ook uit de permanente snelheidscontrole: die levert jaarlijks een recordaantal bekeuringen op.
Herrie
De omliggende gemeenten Stichtse Vecht en De Ronde Venen daarentegen hebben van meet af aan geageerd tegen de snelheidsverhoging. Zij menen dat ze kort na de eeuwwisseling met de verbreding van de snelweg hebben ingestemd nadat het Rijk een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur toezegde. Ze procedeerden diverse keren tevergeefs tegen het Rijk vanwege extra herrie en meer luchtvervuiling als harder gereden wordt.
De vorige minister van infrastructuur Melanie Schultz van Haegen verhoogde de maximumsnelheid vier jaar geleden al in etappes in de avond en nacht tot het landelijk algemene maximum van 130. De Raad van State verwierp twee jaar geleden de bezwaren van de twee protesterende gemeenten, waarna het wachten was op aanpassingen van de weg om die geschikt te maken voor hogere snelheden. Dat gaat komende zomer gebeuren.
Groot onderhoud
Rijkswaterstaat maakte vorige week bekend dat de combinatie Boskalis-Van Gelder het groot onderhoud tussen de Leidsche Rijntunnel en knooppunt Holendrecht bij Amsterdam voor haar rekening neemt. De klus bestaat onder meer uit het vervangen van asfalt en voegovergangen en het herstellen van oneffenheden in het wegdek.
Tussen Holendrecht en Maarssen worden de buitenste twee rijstroken en de vluchtstrook van nieuw asfalt voorzien. Tussen Maarssen en de Leidsche Rijntunnel krijgt de gehele rijbaan nieuw asfalt.
De werkzaamheden vinden volgens woordvoerder Melanie Mulder van Rijkswaterstaat zoveel mogelijk in de relatief rustige zomermaanden plaats, om de hinder voor het verkeer te beperken