Ook in 2019 Infopunten in Aalsmeer en Kudelstaart
Sinds vorig jaar zijn er in Aalsmeer en Kudelstaart zogenaamde Infopunten. Centrale inloopmogelijkheden waar men kosteloos en zonder afspraak terecht kan voor advies, hulp en informatie. De Infopunten zijn ontstaan doordat bewoners aangegeven hebben dat het voor hen niet altijd duidelijk was bij welke organisatie ze terecht kunnen. Aalsmeer voor Elkaar, Participe Amstelland, Taalhuis Amstelland, Mantelzorg & Meer, DOCK en Humanitas hebben daarom hun krachten gebundeld in de infopunten.
Tijdens de inloop zijn er professionals en vrijwilligers die direct informatie en advies geven of de antwoorden zoeken die nodig zijn. Dat kan zijn over taal, activiteiten in de wijk, ouderenadvies of vrijwilligerswerk. Maar ook over voorzieningen op het gebied van wonen, zorg en inkomen. Of over alles wat met uw welzijn te maken heeft.
Hulp nodig met het invullen van formulieren, schrijven of lezen van brieven en bellen naar instanties? Medewerkers van het Infopunt staan inwoners graag bij. Ook op digitale vragen, zoals over de DigiD, weten zij raad. Er is informatie over ondersteuning van mantelzorgers, evenals over bewonersinitiatieven en bewonersideeën over de wijk. En heeft u behoefte te praten over de problemen die u in uw leven tegenkomt, staat een maatschappelijk werker van het Infopunt voor u klaar. Maar ook voor gewoon een praatje, kop koffie of het gebruik van internet mag men gerust even binnen lopen.
Financieel café en juridisch spreekuur
Op het Infopunt is maandelijks een Financieel café. Daar kan men terecht met alle vragen over geldzaken, belastingen, administratie of andere financiële vragen. Dit café wordt verzorgd door Humanitas.
Voor alle vragen over juridische zaken als contracten, scheiden, wet- en regelgeving is er in het Infopunt een juridisch spreekuur. Een poule van advocaten helpt u verder.