Inwoners met (beginnende) schulden eerder in beeld, maatwerk om hen te begeleiden naar financiële zelfstandigheid en een betere dienstverlening zodat Uithoornaars eerder om hulp durven én willen vragen. Dit zijn de kernpunten van het nieuwe armoede- en schuldenbeleid voor de komende vier jaar dat donderdag unaniem is vastgesteld door de gemeenteraad.
,,Kan ik nieuwe voetbalschoenen kopen voor mijn dochter? Heb ik vandaag geld voor een gezonde warme maaltijd? Deze continue onzekerheden leveren veel stress op. Geldzorgen kunnen je leven zo beïnvloeden dat er steeds meer problemen ontstaan,” vertelt wethouder Ria Zijlstra (sociaal domein).
Voorheen werd er teveel van uit gegaan dat armoede en schulden alleen een financieel probleem zijn. En dat werk daar een cruciale rol in speelt. Maar het is veel meer dan een financieel probleem. En met alleen iemand weer aan het werk helpen los je het niet (altijd) op. Onderzoek toont aan dat één van de gevolgen van geldstress is dat mensen meer op de korte termijn focussen. Als gevolg daarvan ontstaan er vaak nieuwe problemen. Daarom wil de gemeente nu meer investeren in het goed begeleiden en coachen. Zodat inwoners in de toekomst ook zelf in staat zijn om de financiële zaken te regelen. Zijlstra: ,,We willen meer naast onze inwoners gaan staan en proberen de stress weg te nemen. Het liefst al voordat er problematische schulden zijn. Bij de oude aanpak zijn de betrokken inwoners vooral ondersteund met inkomens ondersteunde maatregelen en werd minder aandacht besteed aan het weer zelfredzaam maken. Maar is beperkt vooruitgang geboekt op het voorkomen van armoede en schulden.”
Taboe doorbreken
,,Het hebben van schulden is normaal geworden. Veel mensen hebben een hypotheek, dat is ook een schuld. Maar ook geld lenen voor een studie is heel gewoon. Pas wanneer de afbetaling niet meer lukt kunnen problemen ontstaan en dan kan het snel misgaan,” legt Zijlstra uit. Gaat verder: ,,Extra ingrijpend zijn situaties waarin het inkomen ineens verandert door een echtscheiding, ontslag of verlies van een partner. Ik weet dat het dus niet enkel een kwestie is van eigen schuld. Samen met onze partners willen we als gemeente graag het taboe rond armoede doorbreken. Het kan namelijk iedereen overkomen. Inwoners moeten zich vrij voelen om snel aan de bel te trekken als er iets mis dreigt te gaan, zodat we ondersteuning kunnen bieden voordat de problemen mensen boven het hoofd groeien.”
Om dit te bereiken gaat tevens de dienstverlening op de schop. Formulieren worden eenvoudiger, brieven worden duidelijker. De wethouder: ,,We gaan in gesprek met inwoners om te horen wat zij precies nodig hebben; is dat een folder, een app of wat anders.”
De wethouder is zich ervan bewust dat de doelstellingen alleen behaald worden als er intensiever samengewerkt wordt met partners. Denk aan de Voedselbank, Maatje voor Elkaar, Vluchtelingenwerk en Uithoorn voor Elkaar. Zij spreken ook veel inwoners en bieden ondersteuning. ,,We zijn ook voornemens om niet alleen af te wachten. We gaan ook naar onze inwoners toe om ondersteuning te bieden. We denken aan het organiseren van inlooppunten of huisbezoeken. Er is veel werk aan de winkel en we gaan hard aan de slag zodat onze missie ‘iedereen kan meedoen in Uithoorn’ slaagt. En dat doen we samen met onze inwoners en partners!”