Een meerderheid in de Tweede Kamer wil een groeistop voor de luchthavens in Rotterdam en Eindhoven. Omwonenden ervaren al te veel overlast waardoor er geen draagvlak voor groei bestaat.
Argumenten
‘Deze argumenten gelden net zo voor Schiphol’, aldus wethouder Schiphol Robbert-Jan van Duijn van de gemeente Aalsmeer. ‘Ik ga er daarom vanuit dat de Tweede Kamer ten aanzien van Schiphol dezelfde afweging maakt. Het gesprek moet nu eerst gaan over hinderbeperking als je de omwonenden serieus neemt.’
Overlast
In delen van Aalsmeer is allang geen sprake meer van balans met de omgeving. Het stiller worden van vliegtuigen weegt niet op tegen de flinke toename van het aantal vluchten de afgelopen jaren. Tegenwoordig gaat het vliegverkeer, tegen de prognoses in, de hele dag door. Het is nooit meer stil. Op sommige plekken komt elke dertig seconden een vliegtuig over, soms zelfs 500 op één dag. Dat doet wat met mensen. Verdere groei zou op dit moment volledig voorbij gaan aan de belangen van omwonenden bij wie de grens van wat draaglijk en leefbaar is, al lang is bereikt. Er moeten nu eerst weer momenten van rust terugkomen.
Regio
Ook de bestuurders in de regio Schiphol willen eerst concrete maatregelen om de al bestaande overlast voor omwonenden van Schiphol te verminderen voordat er verder gesproken kan worden over groei.