Het is feest voor pannenkoekenrestaurant De Strooppot in De Hoef. Op 1 april bestaat zij twintig jaar. En dat is geen grapje. Eigenaar Marcel Kentrop vindt het een goede reden voor een feestje en heeft april 2019 uitgeroepen tot feestmaand; vol acties, kortingen en spectaculaire pannenkoeken.
Tekst: Rosanne Kok, foto Arthur van der Kooij (De Groene Venen)
Pannenkoeken
“Vanaf het allereerste begin zijn we hier heel succesvol’’, vertelt Marcel. Hij is de eigenaar; Peter Goede heeft de dagelijkse leiding in het bedrijf. Gelegen aan het idyllische riviertje De Kromme Mijdrecht trekt De Strooppot veel wandelaars en fietsers. “Op zonnige dagen stroomt het hele terras vol met wielrenners. Dat vinden we ontzettend gezellig.’’ Het concept is kraakhelder: De Strooppot serveert pannenkoeken. Uiteraard met stroop en suiker, maar ook in allerlei bijzondere varianten. “Naast al onze pannenkoeken van de kaart, bieden we ook maandelijks wisselende pannenkoeken aan’’, legt Marcel uit. “En we serveren biefstuk en saté; voor wie niet van pannenkoeken houdt. Zo bieden we voor iedereen wat.’’
Jarig? Zwemdiploma gehaald? Gratis pannenkoek!
Wie bij De Strooppot een kleurplaat kleurt én inlevert, ontvangt van hen een kaart voor zijn of haar verjaardag. “Wie deze kaart komt inleveren in de week van zijn verjaardag, krijgt een verjaardagspannenkoek cadeau, legt Marcel de actie uit. “Deze actie wordt heel enthousiast ontvangen. Het geeft ook een heel blije sfeer hier in het restaurant. Als de jarige zijn pannenkoek krijgt, wordt altijd gezongen. Soms zingen we wel tien keer op een avond. Dat blijft prachtig.’’ De Strooppot deelt ook gratis pannenkoeken uit als kinderen hun zwemdiploma halen. “We hebben een samenwerking met zes zwembaden uit de regio. Iedereen die zijn zwemdiploma haalt, mag bij ons een pannenkoek komen eten.’’
Feestmaand
Bovenstaande acties staan nog los van de feestmaand. In april komt daar nog een aantal festiviteiten bij. “We starten 8 april met een knallend personeelsfeest’’, lacht Marcel. “Ik kan nog niet verklappen wat we gaan doen, maar dat het een groot feest wordt, staat vast.’’ Ook worden voor het jubileumfeest De Winterse Weggeefweken weer tijdelijk van stal gehaald. “Die actie – waarbij we elke tweede pannenkoek gratis weggeven op de doordeweekse dagen – herhalen we nu nog even tussen 2 en 19 april. Dus: als je met vier personen pannenkoeken komt eten, hoef je er maar twee te betalen. Wie met z’n zessen komt, betaalt er maar drie…’’
Classics
En dat is nog niet alles: speciaal voor de feestmaand biedt De Strooppot een aantal van haar bestsellers de komende maand als extraatje buiten de kaart om. “Zo hebben we pannenkoek Snolleke, eigenlijk Ons Nolleke, vernoemd naar de bekende Nol Vermeulen: een pannenkoek met kippenlevertjes, champignons, uitjes en Madera-saus. Andere specialiteiten die tijdelijk terug zijn, zijn de pannenkoek Knorretje gaat naar China; (pannenkoek met babi pangang) en de Mac Strooppot; een pannenkoek met hamburger. Ja, door de jaren heen hebben we genoeg gekke dingen op de kaart gehad. Die laten we in onze feestmaand gewoon weer even terugkomen.’’
Voedselbank
Naast alle feestelijkheden voor zijn gasten, vindt Marcel het ook heel belangrijk om iets terug te doen voor de maatschappij. Naast zijn betrokkenheid bij de diverse evenementen die in en om De Hoef worden georganiseerd, organiseert Marcel ook een speciaal evenement in het kader van zijn jubileum. “Op 24 en 25 april ontvangen we hier honderdzeventig mensen uit gezinnen met kinderen op de basisschool die in het dagelijks leven gebruik maken van De Voedselbank’’, zegt hij. “Wij leggen hen een avond helemaal in de watten; compleet met lekker eten, muziek en een verrassing voor als ze weer naar huis gaan. Dat vind ik ook belangrijk; delen met de gemeenschap.’’
Toekomst
En hoe Marcel naar de toekomst kijkt? “Zoals het nu gaat, gaat het goed’’, lacht hij. “Het restaurant draait goed en ook de verhuur van onze zalen voor trouwerijen, feesten, partijen en jubilea groeit nog altijd. Dat komt ook door de inzet van al onze Strooppotters, zo noemen we onze collega’s. Iedereen heeft hier hart en ziel voor de zaak en biedt de gastvrijheid en servicegerichtheid zoals onze gasten dat van ons gewend zijn. Dat hopen we nog jaren zo vol te houden. Onze doelgroep bestaat voornamelijk uit kinderen en ouderen; die aanwas komt als vanzelf. In de twintig jaar dat wij nu bestaan, hebben we de kinderen van toen helemaal op zien groeien. Sommigen beginnen nu zelf aan een gezin en komen weer terug naar de plek waar ze zelf als kind heel goede herinneringen aan hebben. Dat is geweldig om te zien.’’
En of Marcel na al die jaren zelf nog pannenkoeken lust? “Ja, zeker’’, besluit hij lachend. “Het liefst een met spek en ananas. Mmm, heerlijk!’’
Bron: De Groene Venen