Seminar ‘inwoners eerder in beeld’ druk bezocht

Seminar ‘inwoners eerder in beeld’ druk bezocht


Geplaatst op: 1 april 2019

Nadat de gemeenteraad onlangs unaniem heeft ingestemd met het nieuwe armoede- en schuldenbeleid, is voor de gemeente Uithoorn de tijd voor actie aangebroken. In de vorm van een seminar is donderdag in dorpshuis De Quakel met andere organisaties en bedrijven met name gesproken over hoe je inwoners met (beginnende) geldproblemen eerder in beeld krijgt. Bijna tachtig vertegenwoordigers van uiteenlopende organisaties sluiten zich enthousiast aan bij de gemeente om samen armoede Uithoorn uit te krijgen.

Momenteel leven ongeveer 700 huishoudens in Uithoorn in armoede of op de armoedegrens. Veel kinderen wonen in deze huishoudens. De gemeente wil er alles aan doen om dit aantal drastisch terug te dringen. ,,We hebben onze samenwerkingspartners hierbij nodig. Denk aan de voedselbank, scholen, huisartsen, zorgverzekeraars, energiebedrijven, Uithoorn voor Elkaar en financiële instellingen. We willen samen optrekken, de handen ineen slaan voor een gezamenlijke aanpak,” aldus wethouder Ria Zijlstra (Werk en Inkomen) donderdag in het dorpshuis in De Kwakel.

Armoederegisseur Karin Woltering legde tijdens het seminar uit hoe de aanpak eruit ziet: ,,Het aanpakken van armoede en schulden begint ermee om te zorgen dat inwoners die ondersteuning nodig hebben, weten dat die er ook voor hen is. Meer informatie en communicatie dus. Ook gaat de gemeentelijke dienstverlening op de schop, om zoveel mogelijk drempel uit de weg te ruimen. Formulieren, procedures worden eenvoudiger en brieven worden duidelijker. Verder gaat de gemeente meer in gesprek met inwoners om te horen wat zij precies nodig hebben.” Om inwoners eerder in beeld te krijgen gaat de gemeente het project ‘Vroeg Eropaf’ uitbreiden. Nu werkt de gemeente al samen met Eigen Haard maar ze gaat bijvoorbeeld ook samenwerken met energiebedrijven, zorgverzekeraars en de gemeentelijke belastingen. Bij Vroeg Eropaf gaat een consulent van schuldhulpverlening naar de bewoner met betalingsachterstanden toe met de vraag of er hulp nodig is. ,,Met als doel om erger te voorkomen. Dus voorkomen dat schulden verder oplopen of voorkomen van een huisuitzetting of afsluiting van energie,” vervolgt Woltering.

Tijdens het seminar van afgelopen donderdag werden de bezoekers door deskundigen en mensen die uit eigen ervaring over financiële problemen kunnen vertellen, meegenomen in de wereld van schulden. Irith de Vreede van Plangroep en deskundige op het gebied van vroegsignalering onderstreepte het belang om mensen eerder in beeld te krijgen. Meer dan de helft van de inwoners met betalingsachterstanden schakelt te laat hulp in. Bijvoorbeeld omdat men te lang denkt het zelf te kunnen oplossen of door schaamte of simpelweg omdat ze de weg naar hulp niet kennen.

Claudia Prange van Tympaan-De Baath en het Taalhuis gaf uitleg over hoe je laaggeletterdheid kan herkennen en hoe je mensen kan ondersteunen. Ongeveer 3 duizend mensen in Uithoorn kunnen niet (goed) lezen en schrijven en uit onderzoek blijkt dat deze groep vaker en langer in financiële problemen verkeren. Brieven worden ongeopend weggegooid, waardoor ze niet op de hoogte zijn van regelingen waar ze recht op hebben. Bijvoorbeeld een bijdrage voor sport of culturele activiteiten. Rekeningen stapelen zich op omdat ook deze ongeopend in de papierbak belanden.

Een optreden van jeugdige acteurs van Kikid – die in hun leven allemaal zelf met armoede te maken hebben gehad – maakte veel indruk op de aanwezigen. In verschillende theaterscènes beelden ze uit wat schulden doen met jongeren en hoe deze (makkelijk) kunnen ontstaan. Soraya van Kikid: ,,De drempel om hulp te vragen moet veel lager, zet jongeren meer in hun eigen kracht en verleen maatwerk. Op die manier bereik je jongeren beter.”

  Financieel café

Ook is tijdens het seminar aandacht besteed aan het Financieel café dat vorige week in De Waterlinie is geopend. Inwoners kunnen hier terecht met persoonlijke vragen over geldzaken. In de Waterlinie zijn iedere dinsdagochtend professionals en vrijwilligers aanwezig die kunnen helpen met brieven van instanties, wijzigen van toeslagen, invullen van formulieren, budgetteren en het geven van informatie en advies. Er kwam ook een ervaringsdeskundige aan het woord. Een man die een zeer goedlopend mediabedrijf runde, maar ziek werd. Hij verloor zijn bedrijf en zit nu in de bijstand. Wethouder Zijlstra na de workshop: ,,Dit is het bewijs dat het iedereen kan overkomen. We moeten het taboe rond armoede en schulden daarom doorbreken. Onze inwoners moeten zich vrij voelen om aan de bel te trekken als er iets mis dreigt te gaan, zodat we ondersteuning kunnen bieden voordat de problemen je boven het hoofd groeien. We zijn er voor onze inwoners.”


Laatst bewerkt op: 1 april 2019 14:50

Bron: Ingezonden stukken

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Seminar ‘inwoners eerder in beeld’ druk bezocht

Nadat de gemeenteraad onlangs unaniem heeft ingestemd met het nieuwe armoede- en schuldenbeleid, is voor de gemeente Uithoorn de tijd voor actie aangebroken. In de vorm van een seminar is donderdag in dorpshuis De Quakel met andere organisaties en bedrijven met name gesproken over hoe je inwoners met (beginnende) geldproblemen … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: