Economiedocent Patrick Fränzel van het VeenLanden College startte vorig jaar het project Junior Company via Stichting Jong Ondernemen. Atheneumleerlingen kregen de kans om met een groepje een eigen bedrijf te starten. “Thuisbezorgd.nl” en “Blendle” zijn onder anderen ook ooit begonnen als een Junior Company. Daarom is het een mooie prestatie dat de onderneming “Blijbaantje” van Danique, Isabel, Debbie, Meike en Serena nu is genomineerd voor Junior Company van het jaar 2019.
Vacature-website voor scholieren
Isabel: “Als je een bijbaan zoekt en vooral een leuke aantrekkelijke bijbaan, dan zijn er eigenlijk geen websites waar je terecht kunt. Toen we deze opdracht kregen, dacht ik, al vrij snel: dat moet het worden: een banensite voor scholieren.” De dames hadden allemaal dezelfde ervaring en ze gingen voortvarend aan de slag met dit idee èn met succes.
Ze bedachten een website waarop werkgevers kunnen adverteren en scholieren zich gratis kunnen aanmelden. Technisch had het nogal wat voeten in de aarde, maar gelukkig bood een oud-leerling van het VeenLanden College spontaan zijn specialistische hulp aan. De schoolexamenweek leverde de dames een kleine vertraging op, maar ze werken keihard aan het succes van Blijbaantje. Sinds woensdag 3 april is de website live: blijbaantje.nl.
Op bezoek bij Disney
De vijf ondernemers kregen afgelopen vrijdag een workshop bij Disney ter voorbereiding op de finale die vrijdag 12 april gepland staat. We vroegen ze naar hun ervaring? Woordvoerder Serena: “Ten eerste was het echt heel gaaf en het was een heel mooi gebouw! Toen we aankwamen kregen we eerst een presentatie over Disney zelf en wat ze allemaal doen binnen het bedrijf in Nederland, heel interessant!
Daarna mochten de acht bedrijven, waaronder wij, Blijbaantje, twee minuten pitchen om het product te introduceren aan de concurrentie; heel leuk om ook de anderen te horen. Bij ons hebben Meike en Isabel de pitch voor hun rekening genomen, wat ze erg goed hebben gedaan! We kregen ook veel positieve reacties op onze pitch en dat is altijd leuk om te horen natuurlijk!
Hierna begonnen we met het “speeddaten” met werknemers van Disney van verschillende afdelingen (Retail, Marketing, Financial en Communicatie). We hebben heel veel handige tips gekregen voor zowel de finale van 12 april, maar ook om Blijbaantje nog beter te maken. We hebben dus echt super veel geleerd en daarnaast was iedereen erg enthousiast over ons bedrijf.
Als laatste was de afsluiting en, voor wie dat wilde, een rondleiding door de Disneyafdelingen, drie in het totaal, waaronder een bioscoop.
Toen we thuiskwamen zijn we gelijk aan de slag gegaan met veel nieuwe inspiratie om van Blijbaantje een succes te maken. Kortom, het was echt een geslaagde dag. Op naar de finale op 12 april, we hebben er zin in!”
Stem!
Voordat de finale plaatsvindt op 12 april, hebben ze de hulp van het publiek nodig. Ze kunnen namelijk via stemming de publiekslieveling worden. Ga dus allemaal naar de website van Jong Ondernemen: https://www.jongondernemen.nl/nl/publiekslieveling en stem op Blijbaantje.
Bij de laatste tussenstand stonden ze bovenaan, maar de andere deelnemers doen een inhaalslag, dus help ze en stem! Namens Meike, Danique, Debbie, Serena en Isabel: hartelijk dank alvast!