De toekomst van Schiphol kan enkel duurzaam zijn

De toekomst van Schiphol kan enkel duurzaam zijn


Geplaatst op: 23 oktober 2019

De steeds drukker wordende luchthaven is een gevoeilig thema in onze regio. Hoewel Schiphol een ware banenmotor is, kijken velen uit naar alternatieven om de omwonenden te ontlasten. Een optie die al even op tafel ligt, is “Schiphol op Zee”. Deze nieuwe eilandluchthaven lijkt voorlopig nog ver weg. Dat blijkt uit het luchtvaartwoordvoerdersdebat in de Tweede Kamer dat op 10 oktober plaatsvond. De meerderheidspartijen zijn wel voor een verder haalbaarheidsonderzoek, maar vooral de VVD is het idee niet genegen.

Op de erg lange baan

D66 is dan weer een voorstander van de luchthaven op zee, omdat dat de gezondheidsrisico’s en overlast voor de omwonenden drastisch zou verminderen. Echter, eerder in oktober stelde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat er rekening gehouden moet worden met een realisatieperiode van op zijn minst twintig jaar. Het ministerie voegde eraan toe dat dertig jaar realistischer is. Dit door het grote aantal variabelen waarmee rekening gehouden moet worden als de luchthaven naar een eiland op de Noordzee zou verhuizen. Niet enkel omdat bouwen op zee natuurlijk geen eenvoudige klus is, maar ook omdat veel verschillende juridische instanties over de vergunningen zouden gaan. Daarnaast is een luchthaven op zee ook een uitdaging voor de biodiversiteit in onze wateren. Dit alles zou dan ook voldoende gecompenseerd moeten worden. De VVD bijvoorbeeld is een voorstander van een duurzame groei van de huidige luchthaven. Ook al omdat een erg lang bouwproces ervoor zorgt dat de gebruikte luchtvaartechnologie tegen de oplevering gedateerd is. Oppositiepartij GroenLinks pleit voor het vervangen van de korte vluchten vanuit Schiphol door duurzame treinverbindingen.

Een duurzamere toekomst

Natuurlijk zijn ook de omliggende gemeenten bezig met de toekomst van de luchthaven. Zo konden de inwoners van Uithoorn en De Kwakel in september deelnemen aan een gemeenteraadsenquête over de richting die de luchthaven uit moet. Duurzaamheid en de reductie van de geluidsoverlast blijken in alle debatten en overlegrondes de gemene deler. Het kan niet ontkend worden dat de luchthaven moeite doet om duurzamer te worden. Zo plaatste het bestuur een order van maar liefst 156 duurzame geluidsloze elektrische bussen die in en rondom Schiphol moeten worden ingezet. Het gaat om de grootste bestelling elektrische bussen ooit in Europa. Bovendien zullen de bussen lang inzetbaar zijn, met name 350 km alvorens ze opgeladen moeten worden. Voor een verdere verduurzaming van het luchthavenvervoer kan de tracking- en gps-producent Verizon een partner vormen. Zij bieden oplossingen waarmee voertuigen kunnen worden gevolgd. Zo kunnen verplaatsingen geanalyseerd worden en kan ook worden gezien welke overbodig zijn. KLM vervangt ondertussen al één van de dagelijkse vluchten naar Brussel door een treinrit.

Ook protest

Of deze maatregelen in het huidige klimaat voldoende zijn, valt nog te bezien. Een echte reductie van het aantal vluchten lijkt niet in de sterren geschreven te zijn. Greenpeace omschrijft Schiphol als een “grote vervuiler”. De milieuorganisatie plant op 14 december alvast een protestfestival om het vliegveld in een meer duurzame richting te dwingen. Greenpeace geeft aan geen reizigers te willen hinderen, maar in actie te moeten komen omdat het oorverdovend stil blijft op de vraag hoe Schiphol wil bijdragen aan het stoppen van de klimaatcrisis.


Laatst bewerkt op: 25 oktober 2019 22:06

Bron: www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/3/airports/schiphol-op-zee-nog-ver-weg-blijkt-andermaal

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

De toekomst van Schiphol kan enkel duurzaam zijn

De steeds drukker wordende luchthaven is een gevoeilig thema in onze regio. Hoewel Schiphol een ware banenmotor is, kijken velen uit naar alternatieven om de omwonenden te ontlasten. Een optie die al even op tafel ligt, is “Schiphol op Zee”. Deze nieuwe eilandluchthaven lijkt voorlopig nog ver weg. Dat blijkt … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: