Heb je plannen om vanuit je huis producten online te verkopen? Er zijn allerlei manieren om dat te doen. Als het om je eigen spullen gaat, ligt het aanbieden via Marktplaats voor de hand of via een Facebook groep. Of wil je het professioneler aanpakken en heb je als doel er een inkomen mee op te bouwen? In dat geval is het handig om te weten dat het heel gemakkelijk is om online verkopen vanuit je huis te realiseren. Ontdek hier hoe simpel het is.
Begin met het maken van een webshop
Denk je dat een webshop maken moeilijk is? Dat is niet het geval als je van een webshop platform gebruikmaakt. Dan staat alles al voor je klaar en hoef je de winkel alleen nog maar in te richten voor online verkopen. Je hebt keuze uit allerlei thema’s en templates en de kleuren en het lettertype zijn aan te passen. Het voordeel van een kant-en-klaar platform is dat echt alles tot je beschikking staat. Het is zonder ontwerpervaring mogelijk om een professionele webwinkel neer te zetten en met producten te vullen.
Richt je op de marketing
Het is natuurlijk van belang dat als je webwinkel eenmaal staat de online verkopen gaan beginnen. Dat gaat echter niet vanzelf. Het is belangrijk dat je klanten de weg naar je online winkel vinden. Daarom is het handig om een marketingcampagne te bedenken en daar zijn verschillende instrumenten voor beschikbaar. Meld de start van je online verkopen op social media. Maak gebruik van een advertentiebudget om actief te adverteren met je producten. Dat is eveneens via social media mogelijk, maar ook door advertentieruimte op websites te kopen. Of door Google Ads in te zetten en van Google Shopping gebruik te maken. Koppel ook een blog of nieuwssectie aan je webwinkel om achtergrondinformatie te verschaffen. Of door in te spelen met blogs op de actualiteit. Bijvoorbeeld als je kleding verkoopt en dan trends te bespreken voor het komend seizoen.
Houd contact met je klanten
Heb je een klant binnengehaald dan is het zaak om deze klant aan je webwinkel te binden. Bijvoorbeeld door een korting te verstrekken op een volgende aankoop. Of door een nieuwsbrief aan te bieden met daarin aanbiedingen en aankondigingen van nieuwe producten. Op deze manier werk je toe naar een gestage groei van je klantenbestand en dat is gunstig voor de groei van je omzet.