Binnenkort start de gemeente De Ronde Venen een speciale campagne om jongeren te betrekken bij een duurzame gemeente. Met de app Swipocratie geven jongeren van 12 tot en met 25 jaar op een makkelijke en snelle manier hun mening over duurzaamheid. Een soort Tinder, maar dan met opties voor een duurzame wereld. Zo krijgen ze bijvoorbeeld de vraag voorgeschoteld: “Een auto delen in plaats van je eigen auto bezitten?” En: “Wat heb je liever in jouw gemeente: 15 voetbalvelden vol met zonnepanelen of 1 windmolen (150m)?”.
Wethouder Kiki Hagen (Duurzaamheid): “We vinden het erg belangrijk om de jeugd mee te nemen in de discussie rondom duurzaamheid. De jonge generatie heeft de toekomst en ik ben benieuwd wat hun ideeën zijn. De app Swipocratie is een goede en laagdrempelige manier om jongeren te betrekken bij een duurzame gemeente. Samen met de jongeren wil ik werken aan een bod van de jongeren: Hoe vinden zij dat De Ronde Venen klimaatneutraal moet worden?”
Campagne voor jongeren start vanaf 14 september
De communicatiecampagne gaat in De Ronde Venen op 14 september van start, met video’s die worden verspreid via Facebook en Instagram. Tot 4 oktober kunnen alle jongeren van 12 tot en met 25 jaar in de app Swipocratie meepraten over duurzaamheid.
Livesessie met jongeren op 13 oktober en 16 oktober
Nadat de resultaten binnen zijn houdt de gemeente op dinsdag 13 en vrijdag 16 oktober een bijeenkomst met belangstellende jongeren. In de app kunnen jongeren zich aanmelden voor deze sessies. Met elkaar, en met wethouder Hagen gaan zij aan de slag met hun bod: de ideale energiemix en beste plekken voor de opwek van duurzame energie. De gemeente neemt de uitkomst van Swipocratie vervolgens mee in het debat rond de energietransitie – de overgang van fossiele naar duurzame energie.
Meer weten over duurzaamheid?
Meer informatie over wat de gemeente, inwoners en ondernemers allemaal aan duurzame stappen zetten, staat op www.duurzaamderondevenen.nl. Of meld u aan voor onze nieuwsbrief via www.derondevenen.nl/duurzaam.