Chat Veilig Thuis ’s avonds bereikbaar


Geplaatst op: 23 februari 2021

Zolang de avondklok duurt, is de chat van Veilig Thuis ook in de avonduren beschikbaar. De chat staat open tijdens werkdagen van 9.00 tot 22.00 uur voor slachtoffers, omstanders en plegers van huiselijk geweld en kindermishandeling. Het landelijke telefoonnummer voor advies en meldingen is 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar op 0800-2000. Sinds kort wordt er gewerkt met een nieuwe regioaanpak op het gebied van huiselijk geweld

Voor iedereen
Veilig Thuis staat klaar voor een ieder die met huiselijk geweld te maken heeft. Dit kunnen kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen zijn die zelf betrokken zijn bij huiselijk geweld, of dit vermoeden bij iemand uit hun omgeving. Iedere regio heeft een eigen Veilig Thuisorganisatie. De organisatie doorbreekt onveilige situaties, zet mensen in beweging en zorgt voor afstemming tussen verschillende samenwerkingspartners. Veel mensen beschikken over een eigen smartphone en kunnen door middel van sim only vergelijken de kosten van het abonnement zo laag mogelijk houden. Over de kosten hoef je niet in te zitten bij Veilig Thuis,  het nummer is gratis te bereiken. Bij (een vermoeden van) kindermishandeling of huiselijk geweld kan er contact opgenomen worden met Veilig Thuis via de chat of telefonisch. Veilig Thuis kijkt samen met de beller wat de situatie is en wat de beller zelf kan doen. Wanneer dit niet mogelijk is of de situatie te complex of ernstig is, kan de beller een melding doen.

Melding doen
Huiselijk geweld tegen vrouwen is in 2020 wereldwijd toegenomen. Toch blijkt dat Nederlandse vrouwen maar weinig gebruikmaken van de hulplijn. Het inschakelen van hulp verloopt als volgt. Wanneer de beller een melding maakt, doet Veilig Thuis uit de eigen regio onderzoek naar de situatie of wordt de hulp ingeschakeld van een lokale hulpverlener. Veilig Thuis vertelt van tevoren wat er met de melding gaat gebeuren en beoordeelt allereerst de veiligheid van de gezinsleden. De melder krijgt dus te horen hoe de melding wordt opgepakt en wie dit oppakt. Op basis van de beoordeling van de situatie besluit de hulporganisatie of ze de melding door kan sturen naar een lokale hulpverlener. Is dat niet mogelijk? Dan gaat Veilig Thuis zelf het gesprek aan met het gezin of huishouden om een duidelijk beeld te krijgen van wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren om de situatie weer veilig te krijgen.

Samenwerking met andere professionals
Om gezinnen te kunnen helpen werkt Veilig Thuis samen met diverse andere instellingen en professionals. Blijkt uit het onderzoek dat de vermoedens onjuist zijn en er geen reden is voor zorgen over de veiligheid? Dan wordt de betrokkenheid van Veilig Thuis afgesloten. Altijd wordt in eerste instantie gekeken of er al een hulpverlener betrokken is bij het desbetreffende gezin. Indien dit zo is, gaan Veilig Thuis en de hulpverlener in gesprek over de melding. Wellicht kan de hulpverlener de melding betrekken bij de hulp die hij al biedt, mogelijk met ondersteuning vanuit Veilig Thuis. Bij direct gevaar kan altijd naar 112 gebeld worden.

 

Laatst bewerkt op: 23 februari 2021 18:02

Bron: Ingezonden stukken

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Chat Veilig Thuis ’s avonds bereikbaar

Zolang de avondklok duurt, is de chat van Veilig Thuis ook in de avonduren beschikbaar. De chat staat open tijdens werkdagen van 9.00 tot 22.00 uur voor slachtoffers, omstanders en plegers van huiselijk geweld en kindermishandeling. Het landelijke telefoonnummer voor advies en meldingen is 24 uur per dag, 7 dagen … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: