De wijze waarop bedrijven en andere organisaties naar buiten toe communiceren is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Dit komt onder meer door sociale media, waarop berichten van bedrijven massaal gedeeld kunnen worden. Ook wanneer deze berichten in eerste instantie privé naar een klant werden verstuurd. Als het bericht de klant niet aanstaat, zal deze het bericht verspreiden in de hoop om op deze manier alsnog zijn of haar zin te krijgen. Voor bedrijven voldoende reden om te investeren in de communicatieafdeling!
Ben je zelf op zoek naar een nieuwe stap in je carrière? In dat geval kan het om bovenstaande reden interessant zijn om het werk van een communicatieprofessional te overwegen.
Werk van een communicatieprofessional is divers
Het werk van een communicatieprofessional gaat veel verder, dan het beantwoorden van de berichten van klanten en geïnteresseerden. Denk bijvoorbeeld aan de berichten die ontwikkeld moeten worden voor op de kanalen op sociale media. Bij deze berichten is het belangrijk dat de interactie wordt opgezocht. Des te uitgebreider de interactie is tussen een bedrijf en haar klanten, des te groter is de kans dat de naamsbekendheid van het bedrijf groeit. Vrienden en familie van degene die op een bericht van je organisatie reageert, zullen het bericht immers ook te zien krijgen.
Kennis van een communicatieprofessional uitbreiden
Naast de mogelijkheid om een opleiding tot communicatieprofessional te volgen, kun je ook je bestaande kennis over dit onderwerp vergroten. Dit doe je bijvoorbeeld door een opleiding tot scrum master te volgen. Scrummen is een manier van werken binnen projecten, waarin tijdens korte sprints geprobeerd wordt een bepaald aantal taken af te ronden. Na deze sprint worden de uitgevoerde werkzaamheden geëvalueerd en op basis van de resultaten gekeken naar noodzakelijke wijzigingen in nieuwe taken. Deze manier van werken is populair binnen de communicatieafdelingen van organisaties. Een nieuwe campagne op social media moet immers gebaseerd worden op het succes van eerdere campagnes.
Communicatie en marketing liggen dicht bij elkaar
Wanneer je momenteel werkzaam bent als marketeer, is de stap naar het werk van een communicatieprofessional relatief klein. Het werk van beide functies ligt dicht bij elkaar. Mocht je uitgekeken zijn op je huidige functie en iets nieuws zoeken, dan kan de overstap van het werk van een marketeer naar dat van een communicatieprofessional het overwegen waard zijn. Door een cursus te volgen over communicatie, ben je verzekerd van voldoende kennis om deze functie goed uit te kunnen voeren.