De daadwerkelijke start van de werkzaamheden voor de Uithoornlijn staat voor begin 2022 gepland; vanaf deze zomer vinden er voorbereidende werkzaamheden plaats. De projectorganisatie Uithoornlijn en Dura Vermeer leggen komende periode de laatste hand aan het ontwerp.
Veranderingen ten opzichte van eerdere ontwerpen
Wethouder Jan Hazen: “Bij het opstellen van de eisen voor het ontwerp is zoveel mogelijk rekening gehouden met de wensen van de omgeving. Soms blijkt in de praktijk dat iets toch niet mogelijk of wenselijk is.” Tijdens de ontwerpfase kwamen bepaalde dingen naar voren die straks anders moeten worden uitgevoerd dan eerder bedacht. Omdat – ondanks diverse onderzoeken vooraf - de situatie op locatie net anders is dan verwacht, de techniek zich blijft ontwikkelen, of simpelweg vanwege nieuwe, verbeterde inzichten, onder andere vanuit de Amstelveenlijn.
Bovenleiding
Eerder ging de projectorganisatie uit van een enkele bovenleidingdraad, omdat deze minder opvallend aanwezig is in het straatbeeld. Straks komt er een zogenaamde meervoudige bovenleiding. Deze bestaat uit een bovenleidingdraad met daarboven een extra kabel waar de bovenleidingdraad aan op wordt gehangen. Deze meervoudige bovenleiding is betrouwbaarder en slijt minder snel bij intensief gebruik.
Geluidschermen
Langs een gedeelte van de tramlijn komen geluidschermen. Aan de binnenzijde (tramzijde) van deze geluidschermen komt geluidsabsorberend materiaal. Aan de buitenzijde komt kokos met een mix van klimplanten; een idee van omwonenden. Bij halte Aan de Zoom komt ook aan de binnenzijde van de schermen beplanting.
Fundering
Voordat Dura Vermeer de rails en de bovenleiding voor de tramlijn aanlegt, zorgt ze dat de spoordijk stevig genoeg is om de tramlijn te dragen. Dat doet de aannemer met geogrid: een manier om de spoordijk te stabiliseren die weinig hinder voor omwonenden geeft. Helaas blijkt nu uit stabiliteitsberekeningen dat geogrid niet op de hele spoordijk mogelijk is. In de binnenbocht van de spoordijk naar de huidige busbaan, nabij Wederik, is het daarom noodzakelijk om damwanden te plaatsen voor de stabiliteit van de spoordijk op dit gedeelte.
Overwegbellen
In overleg met de gemeente kiest de projectorganisatie voor een type overwegbel waarbij het geluid van de bel op verschillende niveaus in te stellen is. Deze bel veroorzaakt minder hinder voor omgeving dan de eerder bedachte adaptieve bel, waarbij het minimale geluidniveau niet in verhouding is tot het omgevingsgeluid. Het instellen van de geluidniveaus wordt maatwerk per spoorovergang.