Afgelopen donderdagavond heeft Coos Brouwer een motie ingediend om aandacht te vragen het verbeteren van de verkeersveiligheid
Nadat hij twee weken geleden aandacht vroeg voor de reconstructie van de Oudhuijzerweg in Wilnis kwam hij nu met motie om aandacht te vragen voor diverse (voetgangers)oversteekplaatsen die onlangs gereconstrueerd zijn en waarbij dit niet goed is gegaan en voor komende aanpassingen qua verkeersveiligheid. Als voorbeelden noemde Brouwer de uitgevoerde reconstructie aan de Dr J. van der Haarlaan en de komende reconstructie aan de Kerklaan in Vinkeveen. Waarbij hij aangaf dat hier de hoogte van de drempels niet juist was, de juiste bebording ontbreekt en dat er in deze situatie kattenogen een toegevoegde waarde zouden hebben. Bouwer is blij dat de motie is aangenomen met 15 stemmen voor en 10 tegen.
Volgens Brouwer is het om triest van te worden, keer op keer worden er wegen of gevaarlijke verkeerssituatie door het college aangepakt zonder dat ook daadwerkelijk geluisterd wordt wat de bewoners er nu van vinden. Natuurlijk is het een goede zaak dat het college invulling geeft het uitvoeringsplan om wegen te renoveren, maar het valt het CDA op dat in alle gevallen waar dit nu plaatsvindt niet of beperkt met de omwonende afgestemd wordt.
Hoe kan het nu dat het college aangeeft dat verkeersveiligheid een belangrijk uitgangspunt is en dat het terecht in het coalitieprogramma verwoord staat, maar dat de uitvoeringen vaak niet tot alle tevredenheid van onze inwoners plaatsvindt.
Hoe hoog het CDA de verkeersveiligheid op de agenda heeft staat blijkt wel uit de diverse onderzoeken en gesprekken die Brouwer heeft gevoerd met onze inwoners. Hij is dan ook regelmatig op pad om met eigen ogen zaken te onderzoeken. Hij schrok van wat hij zag en constateerde dat de door hem bezochte situaties er eerder slechter op geworden waren dan verbeterd. Te denken valt aan het niet eenduidig toepassen van borden. Bij het ene zebrapad staat een blauw bord en bij de andere een geel bord en vaak zijn de drempels veel te laag aangelegd zodat ze geen snelheidsbeperkende werking hebben. Ook begrijp het CDA niet waarom er niet standaard bij alle oversteekplaatsen in de Ronde Venen kattenogen worden aangebracht. Iedereen weet dat deze bij de Rondweg in Mijdrecht prima zijn werk doen. Ook blijkt dat er in sommige situaties het jaren duurt voordat er iets gedaan wordt om de snelheid te beperken. Een voorbeeld hiervan is Rijksstraatweg in Baambrugge. Daar liggen talloze rapporten en zijn talloze overleggen geweest maar deze hebben tot nut toe tot niets geleid. Ook de Baambrugse Zuwe in Vinkeveen is opnieuw geasfalteerd, maar daar zijn de drempels verwijderd waardoor er geen snelheidsbeperkingen meer zijn, een doorn in het oog van de omwonenden en gevaarlijk voor fietsers en voetgangers. Tot slot zijn er nog steeds zijn enkele grote verkeersdossiers waar schijnbaar het college mee worstelt. Te weten de Industrieweg en de Dukaton in Mijdrecht, en de Marickenlaan in Wilnis en nog enkel lang lopende vraagstukken. Het CDA zal over al genoemde zaken wederom vragen stellen aan het college.