001 - Escaperoom aglemeen
Cliëntervaring Wmo overwegend positief

Cliëntervaring Wmo overwegend positief


Geplaatst op: 1 februari 2022

De uitkomsten van het Cliëntervaringsonderzoek Wmo 2020 zijn bekend. Het college van Uithoorn heeft het rapport aangeboden aan de gemeenteraad. Wethouder José de Robles (sociaal domein) is tevreden: “De ingevulde vragenlijsten geven een goed beeld van hoe we het met onze partners doen; over het algemeen is dat goed. Met de resultaten kunnen we gericht verder werken om de toegang, kwaliteit en de effectiviteit van de zorg en ondersteuning nog beter te maken.”

Overgrote deel tevreden

Gemeenten zijn verplicht om inwoners die gebruikmaken van Wmo-voorzieningen (zoals ondersteuning bij zelfstandig wonen, vervoer en bij activiteiten, hulp bij administratie en financiën) jaarlijks te vragen naar hun ervaringen met de ondersteuning. Voor het overgrote deel (90%) van de invullers was de dienstverlening van de aanbieder, hulpverlener of leverancier naar wens. Ondanks de coronamaatregelen was nagenoeg alle zorg “goed”, “passend bij de hulpvraag” en “geleverd als afgesproken”. Met de ondersteuning, zo gaven veel respondenten aan, kunnen zij zich beter redden en langer blijven doen wat ze willen. Dat verhoogt de kwaliteit van leven. 

Uit de antwoorden blijkt verder dat inwoners die hulp willen de toegang tot die hulp weten te vinden. Ook zijn ze over het algemeen tevreden over hun behandeling: medewerkers nemen de vraagsteller serieus, denken mee over een oplossing en houden rekening met de persoonlijke situatie. Dit geldt voor gesprekken die bij de gemeente en de zorg- hulpinstanties plaatsvinden, maar ook voor de keukentafelgesprekken thuis. Wel daalde de tevredenheid over de wachttijd tussen aanvraag en aanvang van de ondersteuning: van 64% in 2019 naar 49% in 2020.

Voorzieningen minder bekend

Ook de bekendheid en het gebruik van de beschikbare zogenaamde voorliggende voorzieningen liepen terug. Voorbeelden zijn mantelzorgondersteuning of de inzet van een onafhankelijke cliëntondersteuner bij het aanvragen van hulp of zorg. Hetzelfde gold voor algemene voorzieningen: de inloop en activiteiten onder meer in buurthuizen liepen terug, waarschijnlijk vanwege de coronamaatregelen. Daartegenover steeg het vertrouwen in de ondersteuning door familie, bekenden en buurtgenoten. Van de respondenten wordt 83% ondersteund vanuit een eigen netwerk; 15% van hen gaf aan te verwachten dat de omgeving die ondersteuning niet meer kan opbrengen, 4% minder dan vorig jaar.

Samen verbeteren

Het college is tevreden met de uitkomsten van het Cliëntervaringsonderzoek Wmo 2020. Wethouder De Robles: “We meten de cliëntervaringen op meerdere momenten per jaar. Zo houden we continu voeling met de tevredenheid bij onze inwoners die gebruikmaken van de Wmo scherp in de gaten. Aan de hand van de uitkomsten kijken we samen met onze partners naar mogelijke verbeteringen van de zorg en ondersteuning die we onze inwoners bieden.”

Waarstaatjegemeente.nl

De resultaten van het Cliëntervaringsonderzoek Wmo 2020 van de gemeente Uithoorn staat op waarstaatjegemeente.nl, onder “Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein”.


Laatst bewerkt op: 1 februari 2022 07:20

Bron: Ingezonden stukken

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Cliëntervaring Wmo overwegend positief

De uitkomsten van het Cliëntervaringsonderzoek Wmo 2020 zijn bekend. Het college van Uithoorn heeft het rapport aangeboden aan de gemeenteraad. Wethouder José de Robles (sociaal domein) is tevreden: “De ingevulde vragenlijsten geven een goed beeld van hoe we het met onze partners doen; over het algemeen is dat goed. Met … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: