Wat PvdA/GroenLinks betreft komt er geen nieuwe weg door Vinkeveen. Die weg trekt meer autoverkeer aan en maakt het dorp minder verkeersveilig. Het kan anders als de gemeenteraad een andere keuze durft te maken. Met die boodschap ging PvdA/GroenLinks op vrijdag 11 februari de straat op in Vinkeveen.
Raadslid Ernst Schreurs: “PvdA/GroenLinks maakt een andere keuze dan de rest van de gemeenteraad. Wij kiezen niet voor meer asfalt, maar voor slimme woningbouw zonder grote toename van autoverkeer. Er valt dan ook wat te kiezen deze gemeenteraadsverkiezingen!”
Nieuwe weg door Vinkeveen
Vorig jaar besloot de gemeenteraad om één variant met een nieuwe weg door Vinkeveen uit te werken. De aanleiding is de beperkte capaciteit voor auto’s op de Herenweg en de Kerklaan. De nieuwe weg moet de bouw van 240 – 300 woningen in het nieuwe centrum mogelijk maken. De meerderheid van de gemeenteraad kiest daarmee voor meer auto’s, in plaats van minder auto’s door het dorp.
Betere oplossing
PvdA/GroenLinks kiest juist wél voor minder autoverkeer door het dorp. Dat is in het belang van kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers en wandelaars, in het belang van de veiligheid en leefbaarheid. Een nieuwe weg heeft negatieve gevolgen, zoals meer autoverkeer in de buurt van basisscholen, het winkelcentrum en op de Roerdompstraat, de Plevierenlaan, de Reigerstraat en de Bonkestekersweg.
Ernst Schreurs: “Voor ons staat verkeersveiligheid voorop én we kiezen voor woningbouw in het dorp. Dat kan door de snelheid in het hele dorp naar 30 km/uur te verlagen, daardoor het sluipverkeer te ontmoedigen, het doorgaand verkeer via de N201 en N212 te leiden én door te investeren in goede bereikbaarheid met de fiets, snel openbaar vervoer en ook de inzet van deelauto’s.”
Deze andere manier van denken (de zogeheten ‘modal shift’) scoorde in een eerdere analyse van adviesbureau Goudappel Coffeng het beste op bereikbaarheid en toekomstbestendigheid. Dat is ook nog eens 5 miljoen euro goedkoper dan de gekozen variant van een nieuwe weg. Zo hoeven er geen woningen gesloopt te worden en blijft er meer geld over voor betaalbare woningbouw.
Ernst Schreurs: “Méer asfalt is oud denken en zorgt alleen maar voor meer verkeer. PvdA/GroenLinks durft te kiezen voor een echt toekomstbestendige oplossing!