Afgelopen 24 februari debatteerde de Tweede Kamer over de luchtvaart. Omdat dit het eerste debat was sinds het aantreden van het nieuwe kabinet, waren er veel nieuwe gezichten. Tijd dus voor de gemeente Uithoorn om te laten zien waar zij voor staat, en haar zorgen te delen met de nieuwe minister en Tweede Kamerleden. De gemeente Uithoorn heeft haar standpunten naar de Tweede Kamer gestuurd in een gezamenlijk pleidooi met de gemeente Aalsmeer, namens de in totaal 60.000 inwoners van beide gemeenten.
Kern van het pleidooi: De balans tussen Schiphol en haar omgeving is verstoord. Daarom roepen we minister Harbers op om nu echt werk te maken van de leefkwaliteit in de Zuidoosthoek en de (geluid)hinder en uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Alleen dan blijven Uithoorn en Aalsmeer een fijne plek om te wonen en kinderen op te laten groeien.
Verstoorde balans
Schiphol is de afgelopen jaren (voor de coronacrisis) gegroeid. Maar van minder hinder is, ondanks eerder gemaakte afspraken, nog steeds geen sprake. Niet voor niets maken we ons hard voor minder hinder voor onze inwoners. Daarbij zijn de afspraken uit het zogenaamde Aldersakkoord uit 2008 het ijkpunt. Kern van deze afspraken is dat Schiphol tot 500.000 vluchten mag groeien, mits dat samengaat met beperking van de hinder en het vergroten van de kwaliteit van de leefomgeving. Afspraken die zeker van belang zijn voor de Zuidoosthoek waar Uithoorn en Aalsmeer liggen. Ook het onderscheid tussen primaire en secundaire banen hoort bij dit pakket aan afspraken. Aalsmeer en Uithoorn liggen namelijk onder de Aalsmeerbaan, een secundaire baan. Dit betekent dat vliegtuigen in principe andere banen moeten gebruiken om de meest dichtbevolkte gebieden te ontzien. Alleen als deze vol zijn of niet gebruikt kunnen worden, komt onder andere de Aalsmeerbaan in beeld. De afgelopen jaren werd de Aalsmeerbaan echter ingezet alsof het een primaire baan is waardoor de overlast exponentieel toenam. Een onacceptabele ontwikkeling, die vraagt om aanpassing van het luchtvaartbeleid, waarbij de verlaging van het aantal vluchten een serieuze optie is.
Een volle agenda
Op de agenda van dit eerste luchtvaart debat staan vele onderwerpen die belangrijk zijn voor de toekomst van de luchtvaart en het terugdringen van de overlast. In het pleidooi aan de Tweede Kamerleden hebben we twee onderwerpen uitgelicht: het Luchthavenverkeersbesluit (LVB1) en het Verbindingsplan Schiphol en omgeving 2021 – 2025 (rapport van Van Geel). In het LVB1 wordt onder andere het verschil tussen primaire en secundaire banen wettelijk verankerd, zodat erop gehandhaafd kan worden. Dit zijn belangrijke ontwikkelingen voor de verbetering van de leefkwaliteit. Daarom zijn Uithoorn
en Aalsmeer voorstander van een snelle invoering van het LVB-1. Toch kent dit besluit ook punten voor verbetering. Daarom vinden we dat de minister ook binnen de kaders van LVB-1 moet garanderen dat inwoners zo goed mogelijk worden beschermd tegen de overlast van Schiphol. Bij het onderwerp Verbindingsplan Schiphol en omgeving 2021 – 2025 vragen we aandacht voor de positie van gemeenten uit de zwaarbelaste gebieden.
Deze gemeenten moeten zichzelf kunnen vertegenwoordigen; dat geldt ook voor de bewoners van deze gebieden.
De volledige tekst van het gezamenlijke pleidooi van de gemeenten Uithoorn en Aalsmeer staat op: https://www.uithoorn.nl/Home/Wonen_en_leefomgeving/Wonen_bij_Schiphol