GroenLinks Aalsmeer: Er moet een nachtvluchtverbod komen

GroenLinks Aalsmeer: Er moet een nachtvluchtverbod komen


Geplaatst op: 10 maart 2022

De stemming rondom Schiphol is aan het kantelen. GroenLinks heeft van dat momentum gebruik gemaakt om nu een initiatiefwet in te dienen over een nachtvluchtverbod zodat we in Aalsmeer in ieder geval ’s nachts niet meer gestoord worden door de vliegtuigoverlast. 

Tekst: GroenLinks

Woensdagavond was Suzanne Kröger, tweede kamerlid GroenLinks, te gast bij de Meetup over Schiphol en klimaat. Naast Suzanne hebben Jan Boomhouwer, vertegenwoordiger van de Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder en Ronald Fransen, lijsttrekker GroenLinks Aalsmeer ook een praatje gehouden.

Suzanne Kröger is ervan overtuigd dat de schiphollobby een achterhoedegevecht aan het leveren is. Onderzoeken tonen keer op keer aan dat een kleiner Schiphol beter is voor iedereen. Werkgelegenheid, een mogelijke zorg van huidige medewerkers van KLM en Schiphol, ziet zij niet als probleem. “Werk zat in allerlei andere sectoren”. Haar initiatiefwet om een nachtvluchtverbod af te kondigen is nu voor advies naar de Raad van State. Ze heeft er goede hoop op de wet door de beide kamers te kunnen loodsen en dan is het nachtvluchtverbod een feit.

Jan Boomhouwer hield namens de Stichting RBV een helder verhaal over de eisen die RBV namens alle inwoners heeft: RBV concludeert dat de Staat handelt in strijd met de op hem rustende zorgplicht om de omwonenden van Schiphol te beschermen tegen hinder als gevolg van geluidsoverlast en uitstoot door vliegverkeer. Om deze onrechtmatige situatie te beëindigen, is in elk geval vereist dat de Staat:

a. Maatregelen neemt om de individuele geluidshinder en slaapverstoring te beperken, zodanig dat de geluidsbelasting de WHO-normen niet overschrijdt en ook niet-equivalente en nonakoestische factoren worden meegewogen;

b. Waarborgen creëert teneinde de omwonenden van Schiphol een praktische en effectieve bescherming te bieden door het vaststellen van maxima voor individuele geluidsbelasting;

c. Ervoor zorgdraagt dat de uitstoot van schadelijke stoffen door vliegverkeer, waaronder ultrafijnstof, wordt gereduceerd.

RBV meent dat de verwezenlijking van deze eisen niet haalbaar is zonder een significante reductie van het vliegverkeer van en naar Schiphol.

Ronald Fransen gaf aan dat de verschillende crises, klimaat, Schiphol, wonen en nu zeer actueel oorlog, eigenlijk allemaal terug te voeren zijn tot één oorzaak: egoïsme en hebzucht. Als we de manier van met elkaar omgaan niet bespreken, is steeds een nieuwe crisis het gevolg. Fransen gaf aan dat de in huidige periode van goede samenwerking GroenLinks heeft zich daarbij vooral heeft ingespannen om een unaniem geluid over Schiphol te laten horen. Dat is bijna gelukt. Alleen met het leveren van een financiële bijdrage aan de rechtszaak van RBV konden CDA en VVD niet akkoord gaan.

Jan Boomhouwer overhandigde, als dank voor haar inzet, Suzanne Kröger een paraplu met RBV opdruk.


Laatst bewerkt op: 10 maart 2022 07:15

Bron: Ingezonden stukken

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

GroenLinks Aalsmeer: Er moet een nachtvluchtverbod komen

De stemming rondom Schiphol is aan het kantelen. GroenLinks heeft van dat momentum gebruik gemaakt om nu een initiatiefwet in te dienen over een nachtvluchtverbod zodat we in Aalsmeer in ieder geval ’s nachts niet meer gestoord worden door de vliegtuigoverlast.  Tekst: GroenLinks Woensdagavond was Suzanne Kröger, tweede kamerlid GroenLinks, … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: